Pressmaterial


Foto: Magnus Aronson/IKON

Inför varje konsert eller evenemang då kören medverkar finns alltid ett pressmaterial för media att ta del av. Vanligtvis består detta av pressmeddelande, nytagna foton, förslag till intervjuer samt tider för fotografering och ljudupptagning inför konserterna. Pressansvarig är Ann Eberhardson. Vi erbjuder också två medarbetare per redaktion fribiljetter till våra konserter. Biljetterna kan alltid hämtas ut i samband med konsert i Domkyrkans vapenhus eller vid anvisad plats för biljettförsäljning.



Utdrag ur recension i UNT.se av Mozarts Requiem den 6/11 2011 i Uppsala Domkyrka:

Att mitt i festivalen för andlig musik och just på Alla helgons dag i Domkyrkan framföra en av de mest älskade tonsättningarna av bönen om den eviga vilan, Wolfgang Amadeus Mozarts Requiem från 1791, var en sällsport lycklig kombination.

Två sammanslagna körer blev lite väl stort, fyra duktiga vokalsolister samt en orkester med historiska instrument – allt bäddade för ett autentiskt och inlevelsefullt framförande.
Kören sjöng distinkt och säkert.

Hela recensionen


Utdrag ur recension i UNT.se av Bachs Matteuspassion den 3/4 2011 i Uppsala Domkyrka:

Väldiga resurser och ett strålande framförande, skriver Anders Bragsjö om Matteuspassionen i Domkyrkan.

Vid söndagens framförande märkte man från första satsen att detta var en inträngande och väl genomtänkt tolkning vi fick uppleva av J S Bachs 1729 komponerade Matteuspassion, ett av kyrkomusikens oförlikneliga stor- och mästerverk. Körerna genomförde såväl magistrala yttersatser, distinkta folkhopskörer och uttrycksfulla koraler på bästa tänkbara sätt, med god klang och klangbalans.

……

Hat och svek uttrycks påtagligt i verket, men också ödmjukhet, eftertanke och – naturligtvis – den djupaste sorg. Hela detta känslospektrum framkom under söndagens fina framförande. Vi vill höra verket fler gånger i sådana tolkningar!

Hela recensionen


Utdrag ur recension av ”The Magnificence of Versailles” i Nya Upplagan mars 2011

”ReBaroque är också delvis skyldig till en annan höjdarskiva, Uppsala domkyrkokörs ”The magnificens of Versailles” (katedralbutiken@svenskakyrkan.se) där sakral musik av Michel-Richard de Lalande står i centrum (men även med utdrag ur Jean-Baptiste Lullys ”Isis” på programmet). Praktfull är bara förnamnet och denna nordliga motpol till William Christies tolkningar av solkungens favoritmusik bara växer, med välljudande solister som Susanne Rydén och Leif Aruhn-Solén (missa inte hans recital med arior av Händel på det lilla Atlanta-baserade skivbolaget Edition Lilac!) bland andra namnkunniga och med ett spänstigt samspel mellan kör och instrumentalister, är det bedrövligt att denna skiva inte nått en bredare publik, men skriv ett e-brev till deras egen butik och köp den och ett extra ex som present till någon som också älskar 1700-talets franska körmusik.”

Jan-Erik Zandersson


Utdrag ur recension i UNT.se av Bachs Juloratorium del I-III den 28/11 2010 i Uppsala Domkyrka:

Trots några brister ett ovanligt sammanhållet och genomtänkt framförande av Bachs Juloratorium, anser Anders Bragsjö som lyssnat på lördagens genrep i Uppsala domkyrka.

………

Det som förgyllde framförandet var ensembletänkandet, ingen solist eller stämma fick på ”gammaldags” manér dominera totalklangen.

………

Kören sjöng entusiastiskt och med bra samlad klang i såväl traditionella inlednings- körsatser som i herde­- eller änglaroller. Koralerna tolkades med varierad frasering och styrka.

………

Framförandet hade små brister ibland, men också många lysande höjdpunkter. Vi ser redan fram mot nästa jul!

Hela recensionen


Utdrag ur recension i UNT.se av körens julkonsert den 20/12 2009 i Uppsala Domkyrka:

Ett exempel på originalen var Bob Chilcotts The Shepherd’s Carol som uppvisar en fin blandning av nytt och traditionellt. Domkyrkokören gjorde den full rättvisa med intressant dynamik och en sublim avslutning con bocca chiusa.

………..

En av konsertens höjdpunkter blev Anders Paulssons version av O Betlehem du lilla stad, en engelsk folkmelodi med svensk text av Anders Frostensson, i ett stillsamt arrangemang där viktiga textavsnitt betonades genom upprepningar eller mycket effektiva tonartsbyten.

………..

Innan processionen tog vägen ut ur kyrkan fulländades konsertsuccén genom två livliga och utomordentligt välsjungna carols från sent 1900-tal …


Utdrag ur recension i Church Times av körens konsert den 31/5 2009 i St. John’s, Smith Square, London:

The choir of Uppsala Cathedral, founded in the 1860s, has long been esteemed among northern Europe’s most assured exponents of Renaissance and Baroque music, as well as proving themselves exemplary performers, and commissioners, of contemporary repertoire.

………..

For their recent appearance at St. John’s Smith Square under their experienced music director, Milke Falck, the choir focused especial attention on the French Baroque.

………..

Dr. Sawkins himself conducted one of the most affecting pieces of all, Regina coeli et laetare, Lalande’s shortest motet, in which paired baritone and bass soli build (via a trio with soprano) to a hauntingly serene treatment of ‘ora pro nobis’, in turn yielding to cascading alleluias. The effect here, with Lalande’s accomplished contrasts, was exhilarating.

………..

Mightiest of the works on offer, delivered with precision and aplomb by this beautifully tuned, zestful Swedish choir force, was Dixit Dominus (‘The Lord said unto my Lord…’)

………..

This admirable concert made its point perfectly: the music of Michel-Richard de Lalande should clearly be with us to stay.


Utdrag ur en artikel i UNT.se den 4 maj 2009:

Händel hyllas i Domkyrkan

Uppsala domkyrkokör, förstärkt med barockorkester och sångsolister, högtidlighåller 250-årsminnet av Händels död med en konsert i Uppsala domkyrka 10 maj. Samtidigt släpps körens nyinspelade barock-cd.

Händelkonserten är också en konsert med musik av den i dag inte lika allmänt kände franske tonsättare de Lalande, Händels kollega och kanske konkurrent.Tyskfödde Georg Friedrich Händel och franske Michel-Richard de Lalande var båda stora namn i 1700-talets europeiska musikliv.
– Man kan bara spekulera i hur mycket de kände till av varandras verk. Det finns inget skrivet om det. Men musiken spreds snabbt över statsgränserna på den tiden, säger Milke Falck, biträdande domkyrkoorganist och Domkyrkokörens dirigent.Statens kulturråd har bidragit med 100 000 kronor till en cd med musik av de Lalande, som Domkyrkokören ger ut på eget förlag och släpper i samband med konserten.
31 maj ges konserten en gång till, men då i London:
– Vi gör den i en barockkyrka som blivit konsertlokal, St John’s Smith Square, säger Milke Falck.

När kören ändå är i London, passar man på att ge ytterligare en konsert, men av helt annat slag.
– Vi sjunger svensk romantisk musik i hänryckningens tid i St Pauls Cathedral, från Otto Olsson till Sven David Sandström.

Av: Lena Köster Lena.koster@unt.se