Marta har lett hem draken Tarascus till byn.

Martas fråga: Bryr du dig inte?

Min predikan från i söndags om Martas fråga till Jesus!

Martha har just lett hem den tämjda människoätande Tarascen som hon besegrat med kors och vigvatten.

Här är min predikan från i söndags (15e söndagen efter trefaldighet) från församlingslägret på Flämslätt. Hoppas den kan vara till glädje även för dig!

Hjälten Marta

Visst ni att Marta med tiden flyttade till Frankrike och där räddade en hel trakt från ett en människoätande drake som hette Tarascus? Det där är väl en legend men det är i alla fall roligt att Martha får vara en hjälte i berättelsen och att man tar fasta på hennes starka vilja och oräddhet. De sidorna märker man ju av också i bibelberättelserna.

En berättelse om jämställdhet

Det märks att Marta inte är nöjd. Hon får jobba på själv. Lillasyster Maria sitter vid Jesus fötter och lyssnar med de andra. Det här är i allra högsta grad en berättelse om Jesus och jämställdhet för det betyder mer än vi kanske tror att sitta vid Jesus fötter. Det innebär att man är en lärjunge. Som sitter där och lyssnar och samtalar och går in under Jesus ok, att leva efter hans undervisning. Och det fick inte kvinnor göra men för Jesus får de det. Där har vi ett revolutionerande förhållningssätt hos Jesus.

Barnuppfostran, behov och begär

När vi nu är här med många barn så tänker jag på något jag lärt mig i en bok om barnuppfostran. Det handlar om behov och begär. Ett barn, en människa faktiskt, har många behov och många begär. Det ligger nära till hands att tala illa om begären, det gör ju till och med Jesus. Vi begär olika saker och tror att de ska göra livet komplett. För att anspela på överskriften till söndagen -bara ett till är nödvändigt! Och ett till! Och det tar aldrig slut. Det är begären.

Man kan tycka att det är tydligt med barn hur de slits mellan begär efter samma leksak eller så och något kan vara så otroligt viktigt men nästa dag är det inte alls det. Som vanligt med barn så är vuxna ganska lika egentligen. Begären de skiftar från stund till stund ibland.

Begär bottnar i behov

Men det jag fick lära mig är att begär också bottnar i behov. Det kanske inte är sant att barnet behöver en ny leksak NU men det är sant att hon behöver någonting. Bara det att det säkert är något helt annat vi egentligen behöver. Vi känner en brist inom oss och så famlar vi lite i blindo efter vad det är vi saknar. Hon behöver kanske snarare en kram och lite tröst men vi är sällan så kloka så vi förstår vad det är vi behöver. Vi hugger till med något utifrån vad vi har framför ögonen just nu.

Här passar mitt favoritcitat från Augustinus utmärkt (det är inte sista gången ni hör det från mig):

Sök det du söker, men inte där du söker det.

Augustinus

Det är väldigt väl värt att lyssna på vår längtan och våra behov men vi försöker ofta uppfylla dem på märkliga sätt.

Åter till Martha och Jesus då! Det finns många bottnar i vad som sker mellan Jesus och Martha och det finns mycket som sagts har landat rätt fel i en värld där det ju ofta är kvinnor som får ordna med att saker ska fungera där hemma. Idag ska vi ta fasta på orden Martha säger!

»Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hjälpa till.«

Marta

Utifrån det jag sa om behov innan så tror jag att den viktigaste delen av det hon säger är de första orden!

Herre, bryr du dig inte om? Bryr du dig inte om mig?

Vad Marta egentligen menade?

Marta går inte runt i köket och är nöjd. Hon känner nog att det är otacksamt, ensamt, enahanda. Då är det väl det man känner? Spelar det någon roll att jag sliter här? Vem kan inte känna igen sig i den frågan? Där är vi verkligen inne på våra djupa behov.

Jesus ser igenom

Jesus brukar vara den som ser igenom det som är på ytan och förstår vad det egentligen handlar om och jag tror det är så även denna gång. Vad är det egentligen han säger?

Han pratar ju om hennes många bekymmer och det måste väl betyda att han känner dem. Han vet vem Martha är, vad som bekymrar henne. Han är inte villig att prata med henne om vad Maria borde göra. Det är som i narniaböckerna så fort Aslan får en fråga om hur det står till med någon annan. Det där är deras historia säger Aslan. Nu handlar det om dig och mig här. Det där är tänkvärt, det är bra att vara engagerad i varandra men också bra att komma ihåg att det finns mycket där som vi varken kan eller ska veta något om.

Men vad gäller dig, Martha, så gäller samma sak, jag unnar dig verkligen att bara vara med mig. För mig är du inte bara det du gör. Du är viktig för mig. Sök det du söker här hos mig.

Allt vårt slit

Det är en rolig detalj att det grekiska ordet för det Martha gör är att hon gjorde mycket ”diakoni”, mycket tjänande. Det är ju vårt kyrkliga ord för kärleken i praktiskt handling. Och det är väldigt gott och bra. Vi har alla i uppdrag att tjäna varandra. Men då upptäcker vi också alla att det är slitsamt. Då behöver vi få höra samma sak. Du är viktig för mig. För din skull.

Eller för den delen allt sådant som vi inte alls tänker skulle ha något med tron att göra. Alla saker man måste göra i sin vardag. Vårt eget värde hamnar så lätt i hur vi hinner med och orkar med. Du är viktig för din egen skull. Sitt här så får bilden klarna av det andra. Sök det du söker här.

Jesus vår tjänare

Snart ska vi återigen få ta emot nattvarden. Där är nästa steg i detta kan man säga. Nyss sade Jesus till Martha att hon kan ta det lite lugnare med alla sysslor. Men Jesus är också den som bjuder oss till bords, knyter handduken på sig, tvättar trötta fötter och ger sitt bröd och vin till oss.

Som påminnelse om korset och hur stor hans kärlek till oss är. Just där och då kan vi inte annat än lägga våra bekymmer åt sidan eller lägga dem för hans fötter. Låta honom möta våra behov. En bra anledning att återvända till nattvarden ofta förstås. Där finns Guds omsorg om varje trött och hungrande själ.

Senaste inlägg