10 blandade tankar på (fastlags)söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Tveklöst är mannen till vänster en pilgrim med kappa och vattenflaska och hatt och stav. Vem den andre är vet jag inte riktigt. Passar fint på denna pilgrimsblogg ändå.
  1. Glad söndag kära läsare!

2. Fast denna söndag är ju lite allvarspräglad i våra kyrkor. Jag brukar för min del hålla askonsdagen högt som den rätta starten på fastan men för många brukar det vara denna söndag som är startskottet. Vi får sjunga ”se vi går upp till Jerusalem” och kanske till och med litanian.

3. För min del älskar jag fastans gudstjänster och psalmer och det lite kärvare tilltalet. Idag leder jag ingen gudstjänst och det är oklart om jag kommer lyckas ta mig till någon heller. På onsdag leder jag i alla fall askonsdagsmässan i Ulricehamn.

4. I familjens liv passerade vi en minnesdag i fredags då det var den famösa ”brutedagen”. Årsdagen av mitt armbrott på en löptur förra året. Dagen uppmärksammades som sig bör med armbrytning med barnen och att jag talade med olika brytningar. Hade stämningen varit lite stel kunde man ju kört en ”isbrytare” också.

5. Armbrottet blev också i praktiken sista dagen jag arbetade i Åsundens församling. Jag var på väg att flytta in till Ulricehamn men det blev ett abrupt slut i och med sjukskrivningen.

6. Fastlagssöndagen är också i mina ögon lovlig start på att äta semlor nu tiden fram till fettisdagen. Så tre dagar då det gäller att passa på.

7. Jag satt och skrev en sorglig text häromdagen. När min pappa och min syster dog på kort tid för några månader sedan var det verkligen skönt att få lämna ifrån mig allt vad begravning heter till en väldigt klok kollega men jag har funderat ibland på vad jag skulle gjort om jag skulle hållit begravningstal för dem. Nu har jag i alla falla skrivit ett. Valt ett bibelord och allt, precis som jag brukar göra vid begravningstal. Det hade knappast varit ett tal jag kunde hållit i den här formen ändå eftersom det mer blir vad jag hade velat säga till de som dött. Jag tänker mig att jag lägger texten här någon dag snart. Kanske är det till hjälp för någon annan att sortera tankarna i sorg.

8. Nu har sportlovet börjar här för oss västgötar. Ska försöka vara hemma med barnen en del och göra någon utflykt. Hoppas det kan gå att få dem att röra lite på sig också.

9. Igår var vi och handlade lite i grannstaden. Lille sonen tyckte det var väldigt lyckat eftersom han fick åka säkert 20 varv i rulltrappa. Det älskar han verkligen.

10. Hur har du det nu? Skriv en rad och berätta!

Senaste inlägg