10 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

Jag med dramatiska gester på Lutherföreläsning i Bankeryd.
  1. Glad söndag kära läsare! Och en god fastetid önskar jag er.

2. Idag är en händelserik dag. Jag ska leda högmässan och predika i Ulricehamns kyrka och sedan ska jag följa med körbarnen (varav några egna barn) på bussutflykt för att se musikalen Bröderna Lejonhjärta i Skövde.

3. Som förälder är man ju alltid glad när det händer lite saker för barnen på lovet så jag är stolt över mina kollegor körledarna som ordnat med detta. Sportlovsvädret har väl annars varit sådär men alla barnen har nog åkt skidor vid åtminstone ett tillfälle. Lite blandade åsikter om huruvida Tändsticksmuseet i Jönköping var en succé att besöka eller inte men en utflykt var det i alla fall.

4. Jag ska predika idag om Jesus som frestas av djävulen i öknen och jag ska knyta an lite till en berättelse om ”ökenfäderna”. Jag har läst en hel del texter av ökenfäder på sista tiden och det har varit väldigt roligt och inspirerande tycker jag. Predikan kommer på bloggen imorgon såklart.

5. Bilden är från min föreläsning om Luther i Bankeryd förra veckan. Det var en rolig dag och får jag säga det själv är det en riktigt bra föreläsning så det var roligt att återvända till Luther och dessutom få prata med Ulf och se min vän Agnetas arbetsplats innan hon slutar där snart.

6. Batmanprojektet går vidare. Nu har vi börjat se Batman begins jag och min fru.

7. Det är mycket att skriva på nu. Predikningar och bloggtexter till tankar inför helgen och dessutom ett bibelstudium om kung David i gamla testamentet som är skrämmande snart. Det får bli mycket skrivande sent på kvällarna nu när det varit skollov och man vill hinna vara med barnen också. Känner mig väl rätt lugn med att det kommer falla på plats för man har ju en hel del gammalt att ösa ur efter såpass lång tid som präst. Skönt ändå om det lugnar ner sig lite framåt torsdag eller så.

8. Jo det var ju också askonsdag i onsdags och jag satte nog personligt rekord genom att leda 5 mässor och 1 vigsel på en onsdag. Jag tycker verkligen om momentet med att få ta emot aska i pannan som en påminnelse om min egen dödlighet. Däremot tycker jag det är ett fint men också ganska fruktansvärt uppdrag att vara den som ska ge andra aska i pannan och säga till dem att de är stoft. Det är stark medicin det.

9. Fastan är verkligen en väldigt vacker tid i kyrkans år. Framförallt älskar jag psalmerna och allvaret i dem. Det är ofta ganska ovant för mig att ha en allvarligare stil på mina predikningar, man vill ju gärna skoja lite för att få med sig åhörarna. Så för den här prästen får fastan vara en övning i större allvar.

10. hur har du det nu? Skriv en rad och berätta!

Senaste inlägg