9 blandade tankar på söndagen

Ny söndag, nya blandade tankar!

En rätt gullig demon får man säga men den ska väl föreställa ondskan?
  1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är det tredje söndagen i fastan och som det brukar vara dessa fastesöndagar har söndagens tema med kamp och svårigheter att göra: ”Kampen mot ondskan”.

3. I dagens evangelium får man höra om hur Jesus driver ut en demon. Själv ska jag inte predika idag men om jag hade gjort hade jag helt säkert lagt mycket tid på berättelsen om David och Goliat som också är med idag.

4. Annan lite speciell dag är att det är fri inbjudan för spelmän att komma och vara med och spela i högmässan, som ett litet efterspel efter det folkmusikevenemang som var i Ulricehamn i fredags. Ännu en sak är att min nya prästkollega Carina ska bli välkomnad och börja sin tjänst.

5. I fredags var det som sagt folkmusikkväll i Ulricehamn. Mest var jag med och var värd för folkmusikkonserten i kyrkan men jag var även ute och spelade lite på en restaurang ihop med balspelhenslaget efteråt. Väldigt trevligt alltihop förstås. Det är alltid lite knepigt att få till vad man ska säga som präst på en konsert. Strängt talat är det väl inte så efterfrågat från publiken att en prälle ska hoppa fram och börja predika mitt i alltihop så man får verkligen göra sitt bästa att det ska bli bra. Jag tycker jag fick till min del den här gången. Efteråt reflekterade jag mest en annan sak. Den får komma i en egen tanke:

6. Det brukar också vara min uppgift att välkomna i början och tacka i slutet. I regel är jag mer nervös för det än för själva betraktelsen och nu tror jag jag kommit på varför. När man ska välkomna och presentera artister har man ju en del information man ska få med. Vilka de är och något om konserten och så. Då blir mitt fokus mest på att inte säga fel sådär i början. Vore ju trist att säga fel namn på någon eller så, eller hur? Det blir så att säga ett negativt mål, passa sig för att säga fel snarare än att fokusera på vad man vill ge åhörarna i sitt tal. För mig var det en intressant distinktion.

7. Det är faktiskt ganska ofta präster har i uppgift att säga rätt namn på folk. Gäller ju både vid dop, vigslar och begravningar. Än så länge har jag inte råkat klanta till det med något namn på något allvarligt sätt men förr eller senare kommer det.

8. Cykelsäsongen har börjat så smått, nu har alla i familjen cyklat lite vid olika tillfällen.

9. Hur har du det nu? Skriv en rad och berätta!

Senaste inlägg