11 blandade tankar på onsdagen

Ny onsdag (!?!), nya blandade tankar!

Väldigt blandad bild. En dammsugare från 1905 i användning!
  1. Glad onsdag kära läsare!

2. Det har kanske aldrig nånsin gått ända till onsdagen innan jag fått ur mig söndagens blandade tankar tidigare men nån gång ska ju det hända.

3. Igår lade jag ut mitt tänkta begravningstal till pappa och lillasyster här. Tack för värmande ord i samband med det. Jag har gått och tryckt på de orden ganska länge och det känns som att det är en bra tid nu lite efter själva början av sorgen att få hedra dem på olika sätt. Ett annat projekt jag har är att lägga ut en av pappas psalmer på youtubekanalen. Förhoppningsvis blir det av ganska snart.

4. Det har varit påsk och påsklov och nu är vi tillbaka i skola och vardag. Egentligen inte så många veckor kvar på vårterminen men de känns ändå långa om skolan är besvärlig.

5. En tanke är att vi ska lyckas ta oss till Gotland i sommar. Hoppas det betyder att familjen vill se allt ”de hundra kyrkornas ö” har att erbjuda ;o)

6. Jag högläser än en gång Astrid Lindgrens böcker för barnen då jag insett att yngsta dottern var för ung förra gången. Pippi Långstrump är en fascinerande figur får man säga!

7. Vi tittar också på den nya Ronja Rövardotterfilmen. Min spontana reaktion är att det är kargare i skogarna nuförtiden. I den gamla filmatiseringen var det ett betydligt gladare rövarband och en sorglösare Ronja. Det är en hård tid vi lever i.

8. Vi hade besök på stormötet i pastoratet av en klimatarbetare från stiftet. Det är svåra frågor och jag känner alltid att jag borde steppa upp och göra mer. Det känns också hopplöst svårt att ställa om ett pastorat med alla dessa lokaler och transporter och allt vad det är. Önskar att vi i alla fall blir kreativa och försöker hitta vägar framåt.

9. Hörde i ”Aten och Jerusalem” att Thomas Merton o co. engagerade sig mot Vietnamkriget en gång i tiden utifrån sin kristna tro. Inte för att de trodde de kunde lyckas utan för att det var det rätta sättet att verka utifrån sin tro. Så borde vi göra inför klimatkrisen också för den verkar verkligen så orubbligt omöjlig att man kanske sällan ser några positiva signaler.

10. Idag ska jag för andra gången vara med i pastoratspodden ”prästfrihet”. Jag står för ämnet så det ska bli roligt att se hur de andra hakar på.

11. Hur har du det idag? Skriv en rad och berätta!

Senaste inlägg