Vi behöver livets källa

Den nya ljusbäraren i Bollnäs kyrka

Vad gör vi av livet? Slösar vi bort det på oväsentligheter och småaktigheter som saknar betydelse? Eller lever vi som om denna dag är den sista? Är det jag själv som står i centrum, och det jag konsumerar är sådant som bara finns kvar en kort tid? Eller prioriterar jag relationerna och sådant som betyder något för vår gemensamma framtid? Och grundfrågan: har jag en förankring i livet, en livets källa, som ger kraft i vardagen och som består när allting annat rycks undan, när tid inte längre finns?

Vi söker alla källan för livet. Vi längtar efter det oförstörbara, efter kärlek och hopp. Idag har jag firat festhögmässa i Bollnäs kyrka med mycket sång och musik med anledning av att tre pastorat med fyra församlingar gått samman till ett pastorat. Det kändes bra att temat var Livets källa. Som en del av beredelsen i gudstjänstens inledning sjöng kyrkorådets ordförande Tor Jonsson ”Omkring tiggarn från Luossa” med text av Dan Andersson. Jag tror att många i sin längtan kan identifiera sig med den. ”Det finns något bortom bergen…”

Livets källa finner vi inte av egen kraft. Evangeliet om Jesus Kristus berättar att den kommer till oss när Gud blir människa. Jesus säger att han kommer med det vatten som släcker all törst. Jesus gav människor tillgång till den källan genom det han sa och framför allt det han gjorde. Det är en källa av upprättelse från det nedbrytande och hopplösa, av gudomlig kärlek att ta emot och dela med andra, av tro som en förtröstan om att Gud finns med också i det svåraste – när Gud är fördold för oss. Det är en källa av hopp om att Guds kärlek ska segra över allt ont en gång, när tiden inte mer är och Guds rike upprättas i dess fullhet.

Gud är livets källa. Hos Gud får vi kraft att leva och att dela livet. Gud är en Gud för levande, eftersom döden inte finns i Gud.

Liksom Jesus vittnade om att han var sänd av Gud, kallas vi att följa honom och bära bud om liv. Och det gör vi mer med vad vi gör än vad vi säger. Vi behöver be att den gudomliga kraftkällan ska finnas inom oss så att strömmar av levande vatten når andra.

I Bollnäs kyrka invigdes idag en ljusbärare formad som livets träd, som med sina frukter i kyrkoårets färger sträcker sig mot himmelen. Jesus är världens ljus och visar oss vägen till livets källa. De ljus som vi tänder påminner om honom och kanske om en speciell människa som vi vill ska ha del i ljuset. Du och jag kallas att vara ljusbärare.

O Gud, du är livets källa. I ditt ljus ser vi ljus. Amen.

Andreas Holmberg säger
19 januari 2014 – 10:43

Jag och barnen kom lite för sent i det moddiga väglaget så vi missade Tor. Men "Omkring tiggarn från Luossa" framfördes lämpligt nog även vid helgmålsbönen i Hudiksvalls baptistkyrka igår, då EFS:s förre missionsföreståndare Anders Sjöberg slog an trubadursträngarna och sjöng med en bas jag inte hört maken till sedan Martin Ljungs dagar.

Tack för en fin predikan om Livets källa! Hoppas att du och kyrkoherden även gillade häftet "Spirituals på svenska", jfr http://www.andligavisor.blogspot.se/