Himlen är här – men inte överallt


Utställningen ”Himlen är här” i Uppsala domkyrka från 18 juni till 16 november avslutas idag. Den har handlat om möten. Tusentals besökare har fått se altarskåp, krucifix, textilier och kyrkokonst från kyrkor i hela stiftet och muséer.  Temat Himlen är här också speglats i moderna konstinstallationer. Besökarna har fått möta de berättelser som kulturarvet bär. De har själva kommit med sina egna personliga berättelser. Nya berättelser formas varje gång någon träder in i de heliga rummen och tar del av allt som där finns och sker. Och de skatter som domkyrkan och andra kyrkorna inrymmer finns kvar och brukas så att fler kan möta den levande Guden och med tron som grund dela livet med andra.

De många berättelserna vittnar verkligen om att himlen är här. De har del i den stora berättelsen, att Gud blir en av oss, försonar relationer och ger det liv som aldrig dör. Himlen finns där Gud handlar. Himlen är, där Guds ande är. Gud är inte långt borta från någon enda av oss och uppenbarar sig genom att tala till oss, i sakramenten, bönen och kyrkans gemenskap. Då händer något som får konsekvenser genom att människor lever i tro, Gud får handla och Guds vilja sker genom oss och våra liv. Det skänker hopp för dagar som kommer och inför tidens slut. Gud vill ge oss mer av himmel.  Budskapet idag är att vi behöver vaka så att inget ont sker medan vi väntar på att himlen komma helt och fullt med den stora befrielsen. Ännu pågår kampen mot allt ont. Ännu är vi samtidigt rättfärdiga för Kristi skull och syndare.

Himlen är här när relationerna mellan Gud, medmänniskor och skapelsen är hela. Den är Guds närvaro. Himlen är inkarnationen av den gudomliga kärleken; Kristus kommer med den till försoning och liv. Det är där vi ska ha vårt hjärta förankrat.

Vid tacksägelserna i kyrkan påminns vi om vår dödlighet. Och det är nog viktigt att bli det. Varje dag påminns vi dessutom om vår delaktighet i ondskan och världens bortvändhet från Gud, om att vi alla är syndare, också kyrkans folk. Men förlåtelse och förnyat liv finns som en Guds gåva.

Denna söndag före domssöndagen är många i vårt stift och på andra håll omskakade, ledsna, besvikna och upprörda. Det beror på att en ungdomspräst häktats under veckan, misstänkt på sannolika skäl för våldtäkt med barn. Prästen har erkänt men anser att det är sexuellt utnyttjande. Som barn i det här sammanhanget räknas alla som inte fyllt 15 år. Nolltolerans mot sexuella övergrepp gäller. Men rättsprocessen måste ha sin gång.

Livet blir aldrig detsamma för offret med familj, inte heller för prästen med familj. Många ungdomar, kompisar och medarbetare är djupt personligt berörda. Det är viktigt att vi stöttar varandra, alla som behöver det, och att vi talar om det svåra och delar smärtan.

Här är inte himlen. Det finns ingen mening i det tragiska som skett. Alla är förlorare. Vad vi kan göra är att ta Livet på allvar, fördjupa relationer – inte konsumera relationer, och visa kärlek och respekt för varje medmänniskas värde och behandla varandra med värdighet. Varje människas integritet måste respekteras.

Jag är övertygad om Guds närvaro mitt ibland oss, även när Gud är fördold för oss. Vi kan be med orden ur psalm 217, Gud, för dig är allting klart: ”Läk mitt öga, att jag ser hur du är i det som sker”. Amen

 

2 kommentarer

Bernt Svedbro säger
20 november 2014 – 08:31

Vill bara påpeka att i en rättsstat befinns man skyldig till ett brott först när dom vunnit laga kraft.
Man är dock anklagad för ett brott och det är inte detsamma
som att man är skyldig till brottet. Utredningsledaren har med all sannolikhet
lagt så kallad utredningssekretess med anledning av brottets karaktär.
Med hänsyn till de inblandade och deras familjer har du ett ansvar att du och din personal respekterar detta. Det är självklart viktigt i en rättsstat att alla
brott polisanmäls även de som sker inom Svenska Kyrkan.
Man ska dock ha en välgrundad misstanke om brott. I annat fall kan man
själv bli åtalad för falsk tillvitelse. Om man inte polisanmäler utan ändå
anklagar någon för ett brott så kallas detta för förtal.
Om den osanna uppgiften är ämnad att medföra allvarlig skada kan
brottsrubriceringen bli grovt förtal.
I en rättsstat är det en grundläggande rättighet att få veta vad man är
anklagad för och ha rätt att försvara sig mot anklagelsen. Sekretess kan
heller inte läggas på den anklagade då detta omöjliggör rätten att försvara sig.
Du och dina kollegor kan lugnt luta er tillbaka och invänta samhällets
rättsprocess. Oavsett vilket straff som utdöms får vi säkert en väl motiverad
dom utifrån svensk lag. Innan vi fördjupar oss i termer av ondska ska vi
betänka att Jungfru Maria bara var 13-14 år när den helige anden var och
???? på henne. Därmed inte sagt att präster får bete sig som svin.
Slutligen vill jag säga till er män inom Svenska Kyrkan. Tänk med hjärtat och
med huvudet som sitter överst på kroppen.

Guds frid över dem som inte ges möjlighet att föra sin talan.
Bernt Svedbro

Andreas Holmberg svarar
27 november 2024 – 08:14

Tänkvärt inlägg, Bernt, men inte vet jag vilken särskild uppenbarelse du har fått om att jungfru Maria var 13-14 år när hon blev gravid? Varför inte åtminstone 15 – eller för sin överårighet föraktad jungfru på 16? Tyvärr är det en del ungdomsledare och präster som inte minst så här inför jul offentligt orerar om att Maria minsann bara var i konfirmandåldern eller yngre. Och kanske det, men då vi inte har något bindande skriftstöd för detta har vi ju ingen orsak att i oträngt mål dra vår Herres, eller våra prästers, omdöme i vanrykte. Vilket man i vår tid gör med detta prat. Nog för att vår 15-årsgräns är dragen på en höft (fysisk och psykisk mognad varierar ju mycket hos både pojkar och flickor) men vi är fullt fria att tro att Gud ville ha en mor som skulle vara fullt beslutskapabel och beslutsansvarig – med rätt bred marginal.

Detta sagt måste varje ungdomsledare naturligtvis respektera både den juridiska 15-årsgränsen och alla ungdomsledares ”codex ethicus” om att ö.h.t. inte inleda sexuella relationer med någon av ”sina” ungdomar förrän beroendeförhållandet avslutats och ungdomarna blivit fullt vuxna (jo jag vet att juridiken har synpunkter även här!). Här måste en kyrka eller annan organisation kunna ha ännu tydligare regler och t.o.m. ibland påföljder än det offentliga rättssystemet har (liksom när det t.ex. gäller läran). Den som ska betros med ett vuxenledaransvar får helt enkelt inte ha så dålig impulskontroll att hen dejtar/förför konfirmander.

Men jag ger dej Bernt rätt i att vi nu får avvakta den vidare utredningen, liksom att det nog i de flesta fall ses som mindre omänskligt eller ondskefullt att som ledare ha sex med ungdomskonfirmander än med småbarn. Ett grovt fel är det i vilket fall som helst, t.o.m. om konfirmanden fyllt 15 och ingen domstol i världen skulle ha något att erinra. Mitt förtroende som pappa för en sådan präst och ungdomsledare skulle ändå vara förbrukat, även i fall av ånger och med tanke på Guds nåd och upprättande makt. Det finns faktiskt andra sysslor här i världen och jag skulle mycket väl kunna köpa bil eller annonsplats av henom.

Som sagt: vi får alltså avvakta utredningen i det aktuella fallet och både hoppas att sanningen helt kommer fram – och att den skedda skadan är så liten som möjligt. Hälsningar med tack för ”dryftandet” från Andreas, trebarnspappa, vikarierande kantor och ungdomsledare i Enånger-Njutångers församling.

Biskop Ragnar svarar
23 november 2024 – 08:14

Jag delar din uppfattning. Man är oskyldig tills motsatsen bevisas. Jag har försökt att både understryka både att nolltolerans råder i kyrkan mot sexuella övergrepp och att det avgörande är vad rättsprocessen leder till. Det tycks finnas ett begränsat erkännande i det aktuella fallet men vi vet så lite ännu. Det är också upprörande att se hur människor hängs ut på sociala medier.

Andreas Holmberg säger
16 november 2014 – 07:40

Ja, inte är det lätt att se Guds och himmelrikets närvaro just nu, även om jag trots allt delar tron på den. Påven Fransiscus har ju rätt i att det är något särskilt omänskligt, ja, sataniskt, i övergrepp mot barn (även vår Frälsare tycks ju dela den reaktionen) och det är otroligt svårt att förstå vad som "triggar" även om den vuxne säkert i ett visst stadium lyckas inbilla sej själv - eller inbillas av lede fi - att det grovt felaktiga slaget av kontakt är ömsesidigt "utvecklande".

Sen väcks ju frågan om att vara barn- och ungdomsledare i kyrkan ö.h.t. - och kanske då särskilt som man bland flertalet kvinnor. Ansvaret är verkligen stort oavsett kön (men varför är vi män oftare kriminella?) och lyckligtvis är vi som du påpekat sällan ensamma som vuxna i kyrkans barn- och ungdomsgrupper. Men även om vi oftast jobbar i team förekommer ju tillfälliga gruppindelningar där det kan bli en ledare per smågrupp eller person, vare sej det handlar om lekar, lägerbastu, andaktsstationer eller enskilda samtal. Ibland har jag ensam en killgrupp i 11-12-årsåldern medan en kvinnlig ungdomsledare samlar tjejerna ("killsnack" resp. "tjejsnack" i samarbete med studieförbundet Bilda).

Och även om jag absolut tycker att två-ledar-principen är bra även ur många andra aspekter än "kontrollaspekten", ser jag likt Anders Piltz (som kritiserat sin egen kyrkas utfästelser om att det i framtiden alltid ska vara minst två vuxna närvarande i varje barngrupp) orimligheten i att aldrig kunna lämnas eller lämna an annan vuxen "ur sikte" (om t.ex. en i barngruppen blir hämtad lite sent och behöver sällskap en extra kvart) eller att t.ex. som kantor aldrig kunna ha en barnkör själv eller en liten orgelelev utan "förkläde" eller att som präst aldrig kunna låta en minderårig bikta sej. Så mycket som tyvärr har hänt också inom t.ex. skolans eller idrottens värld skulle vi ju för länge sedan haft förbud mot en lärare eller en tränare per grupp - får en speciallärare eller talpedagog sitta ensam med en elev? - om nolltoleransen mot sexuella övergrepp nödvändigt måst manifesteras i just personaltäthet.

Så vi bör inte lova för mycket - vilket jag inte heller tycker att du har gjort. Ö.h.t. har du i media varit föredömligt tydlig både med det anmälda - och delvis erkända - brottets allvar och med att man som förälder trots allt som regel kan känna sej trygg med kyrkans barnledare (liksom man ju också är hjärtligt välkommen att hälsa på och i t.ex. Kyrkis-grupperna delta fullt ut). Hoppas verkligen att det inte finns något stort "mörkertal" vare sej vad gäller den nu misstänktes handlingar eller vad gäller övergrepp inom vår kyrka ö.h.t.

Andreas H. - kantorsvikarie och barn- och ungdomsledare i Iggesund, just hemkommen efter att ha kompat barnkören i Njutånger

Biskop Ragnar svarar
16 november 2024 – 08:14

I kyrkans sammanhang är det nog så att de flesta övergrepp sker i enskilda möten. Då hjälper inte att det finns två ledare i gruppverksamhet. Men kontakter kan tas där. I viss gruppverksamhet är det viktigare med två ledare. De fall som uppdagats i allmänna förskolor visar att inte ens det är en garanti mot övergrepp. Lämplighetsprövning, kontroll av brottsregistret, utbildning, handledning med mera behövs. Det handlar om en sund närhet och tillräcklig distans.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.