I försonad mångfald


Vi har genomlidit en alltför lång tid av polariserad debatt som skadat Svenska kyrkan. Den för de flesta obegripliga diskussionen mellan kristna om korset (!) gick överstyr men visar förhoppningsvis tecken på att lägga sig. Men under ytan finns kanske en del obearbetat.

Som det inte räckte med diskussionen om ”Mitt kors” pågick den dubbelsidigt enögda och onyanserade debatten om Palestina och Israel som ger intrycket att Svenska kyrkan bedriver en kampanj som staten Israel måste motarbeta så ihärdigt som möjligt. När det i själva verket är enskilda som agerar som de själva vill. Med detta sagt har jag inte alls gått in i sakfrågan, som tycks komma upp i kyrkomötet även detta år. Det finns risk för att det blir lika polariserat och dubbelsidigt enögt som vanligt. Försoning behövs.

”Enheten i Kristus” var det uppbyggliga temat när vi samlades till festlig vigningsmässa i Uppsala domkyrka. Sören Dalevi vigdes till biskop i Karlstads stift med deltagande av representanter för en mångfald systerkyrkor. Temat gestaltades i textläsningar, sånger, förkunnelse, vigningshandlingen och måltidens gemenskap.

Det finns mycket att säga om enhetens kännetecken. Ett att säga är att enhet i kyrkan inte är detsamma som enighet i kyrkan. Det beror på att kyrkan inte är en åsiktsgemenskap utan en nådemedelsgemenskap. Enheten är en gåva från Gud, beroende av Guds handlande i Kristus, och som vi ska gestalta men inte kan skapa. Den världsvida kyrkan inrymmer olika åsikter och en mångfald gestaltningar av tro och liv. Därmed inte sagt att enighet saknar betydelse. Det finns sådan oenighet som söndrar och döljer den enhet vi fått ta emot.

Ett annat att säga är att mångfald inte har ett egenvärde. Vad tjänar den? Var finns sammanhanget? Mångfald är bra, uniformitet förtryckande. Men den mångfald som stannar vid splittring, individualism, självcentrering och personlig bekräftelse riskerar att leda till en statisk syn på människan liksom på kyrkan. Människan är skapad till Guds avbild och därför älskad av Gud. Det säger vi ofta. Kristen tro har mer att säga. Vi är som Guds skapelse kallade att bli det vi är. Vår kallelse är att växa som människa och kristen i tro och liv; det som med ett teologiskt ord kallas helgelse. Den innebär att vara Guds medarbetare i skapelsen.

Det är inte tillräckligt att tala om kyrkan som en enhet i mångfald. Enheten är inte bara en inramning av mångfalden. Kyrkan är en enhet i försonad mångfald. Försoningen grundar enheten, den fogar samman mångfalden till en enhet. Kristus förenar genom att försona. Krucifixet blir ett uppståndelsekors. Genom död till liv, det är mitt kors och vägen att vandra.

Det försonande korset har en universell inriktning och innebörd. I den gamla psalmen 102 uttrycks det fint, om än med ett ganska ålderdomligt språk, som idag inte uppfattas så inklusivt som Anders Frostensson nog avsåg när han skrev den 1936. Alla våra syskon finns med:

Öster, väster, norr och söder korsets armar överskygga: alla äro våra bröder som på jorden bo och bygga. Då vi bröders bördor bär, med och för varandra lida, är oss Kristus åter nära, vandrar osedd vid vår sida.

5 kommentarer

Peter säger
2 september 2016 – 05:20

Jag har läst, men anser fortfarande att du skuldbelägger all debatt om vart kyrkan nu är på väg. Ditt hopp om att "den polariserade debatten" skulle lägga sig gick förstås om intet.
I går förklarade poppis-vänsterprästen "Wisti" från Malmö i Expressen att kritikerna kidnappats av nyfascister. Är det rimligt med ett sådant illvilligt, lögnaktigt och lågt påhopp från en präst i svenska kyrkan?

Sedan säger du att du inte tar upp sakfrågan om hetsen mot Israel i Svenska kyrkan. Men det stämmer väl att ditt stift tillsammans med Lund finansierat sommarens Kairosläger?

Ibland är motsättningarna sådana att de måste upp på bordet. Jag är född i svenska kyrkan, betalar åtskilliga tusen kronor om året och är aktiv som gudstjänstvärd och en en del annat i min församling - insatser som är värda ytterligare tusentals kronor. Och jag är oroad för födsdriften när kyrkan håller på att förvandlas till en vänstersekt. På tio år jag varit församlingsaktiv har kyrkan gått från 77 procent av befolkningen till 63. Folket uppskattar inte utvecklingen. Det gör mig ledsen och då måste man protestera.

Biskop Ragnar svarar
2 september 2024 – 08:16

Ja, det är bra om motsättningar kommer upp på bordet. Jag hör inte till de konflikträdda. Om motsättningarna finns på bordet kan de bearbetas på ett konstruktivt sätt. Det anser jag inte att de senaste kyrkodebatterna ger prov på, från något håll. Wistis inlägg bekräftar det jag försökt få fram i mina blogginlägg.

Och så något om ”hetsen mot Israel” som du kallar det. I mitt senaste inlägg riktade jag kritik mot att det mesta i debatten om Palestina-Israel präglas av enskilda personers helt olika agendor, dubbelsidigt enögt. Eftersom du frågar om Kairoslägret/seminariet i Skåne måste jag ge ett tydligt svar. Du är inte ensam om att fråga. I verksamhetsplanen för Uppsala stift för 2016 står att vi ska ta upp Kairos-Palestina dokumentet i enlighet med kyrkomötets beslut. Så det är inget konstigt med det. Och jag förutsätter att det sker på ett icke enögt sätt. Då nås också jag av beskedet att Uppsala stift varit med och anordnat lägret/seminariet i Skåne. Märkligt nog känner jag som biskop inte till det, inte heller stiftsdirektorn och stiftsstyrelsen. Att någon enskild anställd i stiftet deltar betyder inte att Uppsala stift anordnar. När det gäller budskapet som formulerades efter lägret/seminariet med avsikt att sändas till stiftets församlingar, är det så att det inte skett i Uppsala stift. Stiftets uppgift är att främja och ha tillsyn över församlingslivet.

Staffan Wadström säger
1 september 2016 – 05:31

Kan bara instämma i Thomas och Mattias kommentarer.
Det är välgörande att läsa denna milda och kloka bloggtext. Vi är alla syskon i tron på Jesus Kristus och behöver mötas i mer i samtal än med hätska omdömen om varandra.

Peter säger
31 augusti 2016 – 05:34

Alltså, det är inte tecken på kristlighet utan snarare på härskarteknik att utmåla kritik mot vad som händer i centralförvaltnibgen som polariseringen.

Angreppen på #mittkors var otillständiga, det är ibland ens fel att två träter.

Och Kairosdokumentet kan inte ligga till grund för en anständig kyrka. Israel är nästan det enda skyddet till exempel kristna har i Mellanöstern.

Peter

Biskop Ragnar svarar
31 augusti 2024 – 11:16

Om ditt svar syftar på mitt inlägg så ber jag dig att läsa det en gång till, eftersom jag tycker att du projicerar på mig något som jag inte står för. Jag talar om dubbelsidig enögdhet och om att enskilda agerar ställföreträdande. Jag ser inte som mitt uppdrag att försvara ”centralförvaltningen” eller skuldbelägga. Jag har nu skrivit tre inlägg om kors och försoning. Det bör gå att uppfatta.

Thomas Ekstrand säger
30 augusti 2016 – 08:48

Kloka reflektioner. Dina blogginlägg har bidragit till att jag inte förfallit till en cynisk uppgivenhet i den förfärliga stämning som utvecklats i den kyrkliga debatten under senaste tiden. Tack!

Mattias Thurfjell säger
30 augusti 2016 – 06:30

Vill bara säga tack. Det här behövde jag läsa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.