Det är ändå nått särskilt med Jesus: en predikan på fjärde söndagen i påsktiden

hållen i S:ta Birgittakyrkan 160417

Vägen till livet

Syr 28:3-7
2 Kor 4:16-18
Joh 14:1-14

Ing ps 313:- Min frälsare lever

Grad 509:- Av goda makter underbart

Ps ef pred UP 190:- Herre du min klippa

Off 524:- Är dagen fylld av oro o bekymmer

Slutpsalm 349:- Länge, länge har mitt hjärta

I torsdags i DN hade Rocky blivit omvänd genom Wikipedia, han hade blivit kväkare. Rocky tyckte att det var så bra med kväkarrörelsen, man får tro på vilken Gud man vill, göra som man vill och så gott man kan. Så slipper man dessutom kyrkor och präster. Så frågar hans kompis honom: vad är skillnaden mot innan du blev kväkare? Då svarar Rocky ”Det där är så typiskt er ickekväkare, måste det finnas en poäng med allt?” När vi sedan fortsätter till i fredags blir Rocky sugen på att konvertera till någon sekt. Ett sannerligen tvärt kast mot friheten till kväkarrörelsen kan det tyckas, men mot slutet av serien får vi förstå att det som attraherar i sekten är alla snygga hängivna tjejer. Hans kompis lyfter då fram problemet att det ju brukar vara sektledaren som har tjing på alla tjejerna. Rocky har en lösning, han vill ha allt sekreten har utom sektledaren. Kompisen påpekar att det väll inte är någon sekt då. Rocky har en lösning på det också, det är han som ska ha tjing på alla tjejerna. Och vips var det han som är sektledare och besitter hela den frihet kväkaren har plus makten som de saknar.

hämtad från wikimedia.com

Man börjar undra om Martin Kellerman som gör serien om Rocky lever med i kyrkoåret och Jesu ord om att han är vägen sanningen och livet idag.

Jesu ord om sig själv idag är långt ifrån både kväkarrörelsen och sekten, men det finns också likheter.

Inom kväkarrörelsen finns det tydligt en möjlighet för varje människa att söka sanningen och finna Gud. Kväkarrörelsen är sprungen ur kristendomen så det är inte konstigt att vi känner igen oss. Jesus är tydlig med att det är genom honom vi kan lära känna Gud.

I gamla testamentet är det sällsynt med personer som känner Gud, men Israel längtar just efter detta. I och med Jesus blir förutsättningarna att lära känna Gud mycket enklare. Den som har sett Jesus har också sett Fadern. Den som känner Jesus känner Gud. I Johannes evangelium framställs detta som något nytt och annorlunda. Jesus öppnar också upp för att den som i hjärtat inte upplever närheten också kan titta på det Jesus gör och säger. Eftersom Jesus och Fadern är ett kan man se på Jesus gärningar och förstå hur Gud själv handlar. Det är alltså möjligt för var och en att få en direktkontakt med Gud genom Jesus Kristus.

Kväkarrörelsen har många sympatiska delar, de är jämlika, demokratiska, pacifistiska, sådant som många kristna också söker nå fram till men de söker sanningen på ett annat sätt och kanske också med en annan mening än vi kristna. Vår Gud tar mer konkret form inför oss när vi ser på Jesus, hans gärningar och det som händer i hans kyrka efter honom. Det finns något utanför oss själva att relatera till när vi söker Gud, Jesus Kristus.

I sekten fungerar ofta sektledaren som Jesus gör för oss. Det är sektledaren som har tolkningsföreträdet och makten. Jesus frågar människor som han möter vad han kan göra för dem, han ger sig inte på dem utan deras önskan och vilja. Bland Jesu lärjungar finns inte heller pengar eller sex inblandat, som så ofta i sekterna. När Jesus sedan dödas finns det en fortsättning för hans vänner trots att de övergett honom mot slutet. Jesus använder inte den domsmakt han som sektledare hade kunnat ta till.

Ändå säger Jesus att han är vägen, sanningen och livet. En väg förbinder två platser eller personer med varandra. I det här fallet är Jesus den som förbinder oss syndare med Gud själv. Sanningen hänger ihop med pålitligheten i allt det Jesus gör och säger. Livet, ja om Jesus nu är ett med Fadern är han också livet självt. Inte nödvändigtvis det fysiska livet här, men något vidare.

Det är märkligt att Jesus säger dessa ord just nu. Han kallar sig vägen till Fadern och så ska han hänga helt maktlös på korset alldeles snart. Han kallar sig sanningen och ändå kommer lögner från onda personer i någon mån segra då han döms till döden. Dessutom kallar han sig livet och inom några timmar kommer hans kropp att läggas i en grav.

Det Jesus säger är så nytt och revolutionerande, ja så märkligt att inte ens hans närmaste vänner förstår vad han menar. Johannes brukar använda den här tekniken i sitt evangelium och det är bra även för oss som inte förstår.

Tomas förstår inte detta med att Jesus ska gå bort och bereda plats för dem. Thomas är fullkomlig ärlig gentemot Jesus att han inte förstår.

Filippos förstår inte detta med att se Gud. Han väntar sig nog någon sorts teofani som i gt. Något likt det Mose upplevde på berget Sinai (2 Mos 24:10) eller som Jesaja när kung Assia dog och änglarna sjöng Helig är Herren Sebaot. (Jes 6:1)

Lärjungarna tänker som vi. Det vi hört om och det vi själva upplevt är lättare för oss att relatera till. Det vi noterat med våra egna sinnen det kan vi lätt ta till oss. Detta Jesus säger har lärjungarna inte hört förut, samtidigt är något av Guds poäng med Jesus att det ska vara lättare för oss att förstå vem Gud är och få möjligheten att lära känna honom enklare.

Att som Rocky gå via Wikipedia för att söka sanningen om Gud är både lite för enkel och lite för krånglig väg. När vägen, sanningen och livet kan hittas genom en relation till Jesus Kristus, eller åtminstone se på det han gör och säger och så finna Gud.