Se film tillsammans och prata om det

När Tegs församling i Umeå den här hösten startar en filmklubb är de inte först i stan. Men vad gör väl det? En filmklubb är en alldeles för bra idé för att inte få spridning. Är hjulet uppfunnet är det för att användas. Mariakyrkan i samma stad har haft filmklubben Synpunkten i flera år. Och det lär väll finnas massor med församlingar runt om i landet där man ser på film tillsammans och pratar om trosfrågor och livsfrågor, eller hur? Skriv och berätta om vad du vet, som en kommentar till den här bloggposten. Klicka bara på länken under sista raden och sen är det bara att skriva på.

Tänkvärd, underhållande och gratis är det i Tegs församling. Första filmen är Rabbit Hole, ett drama om föräldrarnas sorgearbete efter fyraårige Dannys död i en bilolycka. Pedagog och präst som tillsammans med ideella krafter satt igång filmklubben berättar mer i tidningen Spira. Och läs även på församlingens webbplats och Facebookgrupp.

Apropå film, ta en titt på filmbloggen här på Svenska Kyrkans Bloggportal. Den startades i februari i år. Redan finns många innehållsrika inlägg, som berättar om både kända och mindre kända fiilmer. Läs på samma plats också om Svenska Kyrkans filmpris eller gör det här. Som oftast är det Mikael Larsson som bloggar. Han handlägger kulturfrågor vid kyrkostyrelsens kansli i Uppsala och är en riktig filmnörd. Plats ges också på bloggen för andra skrivare.

Så, vad har du för favoritfilmer som passar riktigt bra för att följas av ett samtal? Dela gärna med dig med en kommentar till den här bloggposten.