Mikael Wiking

Interreligiös dialog bidrar till fredsprocess i Myanmar

I Myanmar råder i nuläget oklarhet vad gäller fredsprocessens nästa steg. Ett flertal beväpnade motståndsgrupper av olika etniska tillhörighet, så kallade Ethnic Armed Organisations (EAOs), har ännu inte skrivit på det nationella eldupphöravtalet som kom till stånd i oktober 2015.

workshop2_900

Mikael Wiking, Svenska kyrkans internationella arbete och Phyu Kyi, programhandläggare från KN/NCA under en workshop med ett interreligiöst nätverk. Foto: Mikael Wiking

För många av dem finns det uttalade och välgrundade orsaker till att inte skriva under. Ovissheten om Myanmars armé, Tatmadaw, verkligen kommer sluta anfalla dem efter att de skrivit under gör att de inte vill förbinda sig att lägga ned sina vapen.

Från arméns och regeringens sida är perspektivet istället att motståndsgrupperna måste skriva under för att kunna bjudas in till fredsförhandlingarna och de fredskonferenser (Panglong conference) som är tänkta att hållas regelbundet var sjätte månad.

Hur man än vänder på frågan förefaller det som att detta är en avgörande låsning, som redan lett till att fredskonferensen som var planerad till 28 februari fick skjutas upp minst en månad, till slutet av mars.

Här har det civila samhället i Myanmar, inklusive Svenska kyrkan tillsammans med ACT-medlemmar och lokala partner, en viktig roll att stötta så att dialog mellan representanter för konfliktparterna kan fortgå i alternativa forum. Erfarenheterna från andra länders fredsprocesser visar att alternativa dialogplattformar till den formella fredsprocessens konferenser är av stor, kanske avgörande, betydelse om den formella fredsprocessen spårar. ”Så länge konfliktparterna har någonstans att mötas och upprätthålla en dialog minskar risken att de börjar skjuta på varandra,” sa en person från en regional fredsorganisation som jag nyligen träffade.

Ett annat sätt att bidra till fredsprocessen är att stödja interreligiös dialog och samarbete, eftersom religiös identitet i hög grad hänger ihop med etnisk identitet och upplevd diskriminering. Just den upplevda diskrimineringen inom exempelvis tillgång till hälsa, utbildning och självbestämmande bland flertalet av landets etniska minoriteter är en av de viktigaste grundorsakerna till det många decennier långa inbördeskriget.

I slutet av februari höll Svenska kyrkan tillsammans med Norska kyrkans nödhjälp i en workshop med ett av de fyra stora interreligiösa nätverk som finns i landet. Nätverket samlar tio organisationer och för samman representanter från buddhism, islam och kristendom. De jobbar med olika inriktning, men har alla stora lokala nätverk runt om i landet.

workshop_900

De interreligiösa nätverken och möjligheten för olika grupperingar att mötas och föra samtal är viktig för att demokrati- och fredsprocessen ska fortsätta att ta steg framåt. Foto: Mikael Wiking

De har insett att de tillsammans kan göra så mycket mer för att bidra till harmoni och fredligare samexistens genom att samarbeta, bekämpa av hatpropaganda i sociala medier och tidningar med mera. Gruppen har bett Svenska kyrkan om stöd i hur de kan stärka sin funktion och kapacitet som nätverk och detta var en viktig startpunkt för att börja detta samarbete.

Under workshopen gav en av medlemmarna ett starkt vittnesmål som påverkade mig och satte vikten av det här arbetet i perspektiv. Personen berättade att strax före den kände människorättsförsvararen U Ko Ni  mördades så uppmanade han just detta interreligiösa nätverk att fortsätta påverkansarbetet för att det lagförslag om Interfaith Harmony Act som han bidragit till, ska antas av parlamentet. Därefter reste han till Jakarta för att delta i ett ledarutbyte om bland annat interreligiös dialog, vid ankomsten i Yangon sköts han kallblodigt till döds på flygplatsen.

För mig blev detta något som kopplade vårt samarbete med det interreligiösa nätverkets arbete med större skeenden på nationell nivå, skeenden som rör lagstiftning om både religions- och övertygelsefrihet samt ett samhälle som värnar multireligiösa och multikulturella inslag och i förlängningen en av grundorsakerna till den långa konflikten, som sannolikt kommer att behöva behandlas för att nå en hållbar fred.

Mikael Wiking
Liaison officer i Myanmar, Svenska kyrkans internationella arbete