Svenska kyrkans internationella arbete

Haiti sju månader efter orkanen

Louis Bernaud är en av de i Chantal, Sud-regionen, som har fått stöd inom Svenska kyrkans projekt genom vår ACT-partner på plats. Hans familj förlorade nästan allt när cyklonen slog till i byn. Byn ligger högt upp i bergen och kunde inte längre nås med bil.

Vägarna förstördes
Därför kom personalen till fots för att täcka de mest akuta behoven såsom rent vatten, mat, tillfälligt skydd och hygienartiklar. Louis, samt andra Chantalinvånare, berättar att närvaron omedelbart efter katastrofen och deras solidaritet med drabbade människor var lika viktigt som de mer konkreta saker de tog med.

– Allt material vi fick, i varje fas av krisen, var viktigt: vindskydd, mat och de 7 000 haitiska gourdes vi fick för att återuppbygga huset. Vi fick presenningar och med dem skapade jag ett tält. Kontantstödet behövdes för att handla mat för min familj och material för att bygga upp huset.

Hus_900-px

Kontanter får igång ekonomin
Bernaud berättar om deras glädje när de fick plåt till ett nytt hus och kontantstöd för att betala dem som byggde det. På detta sätt stödjer projektet den lokala ekonomin och befolkningens försörjning.

Kvinnor och barns specifika behov har varit viktiga från början. När en katastrof slår till brukar det leda till brist på nödvändiga hygienartiklar,  därför delas hygien-kits som innehåller bland annat tvål, tvättmedel, toalettpapper, deodorant och hygienartiklar för kvinnor delats ut.

Ett hus som täcker oss
Émilie Dorescar bor också i Chantal med sin man och två barn, och beskriver hur väsentliga dessa produkter blev efter att familjen förlorat sitt hus och allt som fanns där inne.
– Efter orkanen kom de för att ge oss kits med mat, hygienartiklar och tillfälligt skydd. Sedan gav de oss material för att fixa husets tak. Min familj mår bättre nu eftersom vi har ett hus som täcker oss igen.

Hygien_900-pxUtöver det materiella stödet bidrar partners närvaro, tillgänglighet och deltagande i byn till en förbättring av familjens välbefinnande i återhämtningsprocessen.
Att drabbade människor själva får identifiera vilka behov de har och se sin egen kapacitet, är en viktig del i Community Based Psychosocial Support (CBPS).

Frön är dyra
Det psykosociala arbetet är inte beroende av psykologer utan det är möjligt att använda sig av de system som redan finns i lokalsamhället. Med stöd från bland annat agronomer knutna till våra partner har befolkningen fått igång sin försörjning igen, även om en hel del återstår att göra.

– Vi är bönder, och tyvärr förlorade vi allt i orkanen. Jag brukade odla jams, bönor och kassava men frön är dyra, och det är inte lätt. Vi behöver medel för att odla våra grödor på nytt.
Med stöd från Svenska kyrkans internationella arbete har Bernaud återvunnit mycket hopp för framtiden.
– De var även på plats här efter jordbävningen 2010 – de bryr sig om detta samhälle som vår mor, säger Bernaud.

1038800Keith Mattingly
Handläggare för humanitära insatser, Svenska kyrkans internationella arbete

Läs mer om vårt katastrofstöd till dem som drabbades av orkanen Matthew hösten 2016 >>