Olebogeng, changemaker i Sydafrika

Gruvindustrin i Sydafrika tömmer landet på naturresurser och lämnar efter sig radioaktivt vatten och en befolkning med andningsbesvär. Olebogeng utbildar unga för att utkräva ansvar och tillsammans förändra gruvindustrin i grunden.

Foto: Ligistfilm

Hej, jag heter Olebogeng

Jag växte upp i det lilla samhället Chaneng som ligger i nordvästra Sydafrika. När jag var liten gick Sydafrika från apartheidsystemet till en demokrati med Nelson Mandela som president. Det innebar att min uppväxt var mycket bättre än mina föräldrars, och hela familjen hade stora förhoppningar inför framtiden.

gruvbolagen HAR Förstört delar av min hemstad

Jag var duktig i skolan och fick ett stipendium för att kunna studera på universitetet i en större stad. När jag kom hem till Chaneng hade ett gruvbolag etablerat sig nära mitt barndomshem och ställen där jag hade lekt som liten var förstörda.

Det gick inte längre att odla eftersom marken blivit förorenad, husen sprack av sprängningarna under marken och många blev sjuka på grund av utsläppen och dammet.

Jag bestämde mig då för att använda min utbildning för att kämpa för alla som drabbats av gruvbolagens tomma löften om välstånd och rikedom.

vi som protesterar blir hotade och arresterade

Idag arbetar jag som koordinator för andra frivilliga i Bench Marks Foundation. Med stöd från Svenska kyrkans internationella arbete undervisar jag de andra frivilliga i bland annat skrivande, sociala medier och grafisk utformning.

Både jag och mina vänner utsätts dock regelbundet för hot, våld, godtyckliga arresteringar och trakasserier av lokal polis och gruvornas privata säkerhetsstyrkor.

Den elit som äger gruvorna och marken mutar ofta lågavlönade tjänstemän och poliser för att tysta oss som protesterar. Trots detta fortsätter jag att dokumentera övergrepp och lagbrott.

två händer är bättre än en

På mitt språk Setswana finns ett ordspråk som lyder ”Kgetsi ya tsie e kgonwa ka go tswaraganelwa”. Det betyder ”Två händer är bättre än en”. Enligt mig betyder det att det är bättre att vi samarbetar när vi vill förändra något. Det går inte att kämpa för mänskliga rättigheter ensam, menar jag. Vi måste göra det tillsammans!

Bli en av våra changemakers!

BENCH MARKS FOUNDATION (BMF)
Act Svenska kyrkans samarbetspartner Bench Marks Foundation är grundat och ägs av Sydafrikas kristna råd. De övervakar multinationella företag som verkar i Afrika, för att säkerställa att de följer minimikraven för sociala, miljömässiga och ekonomiska standarder. Målet är att skapa en hållbar utvinningsindustri för både människa och miljö.

Bench Marks Foundation kartlägger gruvbolagens verksamhet, publicerar regelbundet rapporter med krav på företagen. Främst kräver de att företagen ska leva upp till de mänskliga rättigheterna, följa inhemsk lag och göra en plan för hur en del av vinsten ska återinvesteras i lokalsamhället.

Bench Marks Foundation använder sig av appar för mobiler och pekplattor för att samla in fakta. De har också en podcast för att föra fram vittnesmål och ge ögonblicksskildringar av situationen i gruvområden.