Ett pekfinger åt gruvbolagen i Sydafrika

Hit till Johannesburg i Sydafrika, på världens mest mineralrika kontinent, lockas världens största gruvbolag. Det är företag som är snabbetablerade, snabba på att utvinna och som ofta försvinner från området lika hastigt som de kom. Kvar lämnas ett lokalsamhälle med förorenat grundvatten, radioaktiva sandområden och en befolkning med andningsbesvär.

– De kilometerlånga sanddynerna som är så karaktäristiska för gruvområdet kring Johannesburg lurar ögat. De är i själva verket extremt giftiga, säger David van Wyk på Svenska kyrkans partnerorganisation Bench Marks Foundation.

Sanddynerna är en restprodukt av gruvutvinningen. Sten som bryts i gruvorna krossas och blandas med vatten och kemikalier. Det är så man utvinner dyrbara metaller och mineraler. Problemet är att blandningen dumpas och lämnas vind för våg, inte långt bort från bostadsområden. Kåkstäderna utanför Soweto i Johannesburg är särskilt drabbade.

– Sanden är radioaktiv, den innehåller höga halter av uran, bly och arsenik. När den torkat blåser rester av tungmetaller in över kåkstäderna med sanden. I Soweto har vi till följd av detta stora problem med cancer, hudsjukdomar och andningsbesvär, säger David van Wyk. Och värst är det för de allra fattigaste.

Lika oroväckande är frågan om vatten. Den omfattande gruvutvinningen har gått så långt att Johannesburg, Sydafrikas största stad, helt saknar rent dricksvatten. Vattnet i kranarna är importerat från grannlandet Lesotho.

Community monitors skapar förändring
I denna utvinningsindustri driver Svenska kyrkan och påverkansorganisationen Bench Marks Foundation på för att skapar förändring – underifrån med hjälp av lokalbefolkningen och genom påverkansarbete på samhälls- och företagsnivå. Och det händer grejer.

Bench Marks Foundation ägs av kyrkorna i Sydafrika. Målet är att skapa en hållbar utvinningsindustri, för både människa och miljö. De övervakar multinationella företag som verkar i Sydafrika och Afrika – för att säkerställa att de följer minimikraven för sociala, miljömässiga och ekonomiska standarder.

– Få gruvsamhällen har det bättre idag än innan gruvan startades – varken myndigheter eller gruvföretag tar tillräckligt ansvar. Det vill vi ändra på, säger David van Wyk.

Men hur? Genom att kartlägga, rapportera och utkräva ansvar. Bench Marks är en respekterad organisation med värdefulla kontakter på hög samhällsnivå. Genom projektet community monitor utbildas människor i de mest drabbade områdena i informationsinhämtning och påverkansarbete – för att kunna rapportera, gå ut med varningar och tillsammans sätta press på företag och myndigheter. Charles van der Merwe som jobbat som community monitor i fyra år förklarar:

– Eksem och andningsbesvär är vanliga åkommor för oss som bor i närheten av sandhögarna. Förr såg vi sjukdomarna som en del av åldrandet, men nu drabbas alla: barn, unga och vuxna. Som en del i nätverket av community monitors kartlägger jag sjukdomsfall, mäter vattenkvalitet och sprider informationen vidare.

David van Wyk och Charles van der Merwe vid Bench Marks Foundation tar vattenprover i närheten av gruvbolagens sanddyner utanför Soweto i Johannesburg. Det blåskiftande är rester av bly och koppar – tungmetaller som följer med ut till åar och floder. Foto: Cecilia Andersson

Han ser hoppfullt på framtiden.

– Mitt arbete sätter ljus på orättvisorna i Sydafrikas gruvdrift. Och tillsammans gör vi skillnad.

Alternativ konferens för rättvis gruvdrift
I februari varje år arrangeras den alternativa gruvkonferensen Alternative Minind Indaba i Kapstaden i Sydafrika – samtidigt som den internationella gruvindustrins konsferens: Mining Indaba. Alternativet, Alternative Mining Indaba, är det sydafrikanska folkets egen mötesplats för frågor som rör gruvindustrin. Här diskuteras mänskliga rättigheter och miljökonsekvenser – allt det som kommer i skymundan på gruvindustrins konferens. Svenska kyrkan och Bench Marks Foundation deltar – och fler besökare och utställare ansluter för varje år.

– Där lägger vi fram våra krav för gruvdriften i Sydafrika, säger David van Wyk. För det första: alla gruvföretag ska följa de mänskliga rättigheterna. För det andra: följa inhemsk lag! Och så kräver vi att företagen lägger fram en plan för hur vinsterna i gruvdriften ska komma lokalbefolkningen till gagn. Som det är nu töms afrikanska länder på naturresurser genom internationella bolag. Det är inte rättvist.

Kraven är – tillsammans med Bench Marks rapporter, artiklar, debattinlägg och aktivism – ett stort pekfinger åt multinationella gruvbolag som verkar i Afrika.

– Huvudbudskapet är ”we are watching you”, säger David van Wyk. Inget gruvföretag verkar obevakat i Sydafrika så länge vi existerar.

Cecilia Andersson, kommunikatör Svenska kyrkan i Örebro

Läs mer om vårt arbete för att förändra gruvnäringen i Sydafrika här >>