Svenska kyrkans internationella arbete

Världsveckan för fred i Israel och Palestina

”I vårt sökande efter en rättvis fred kommer vi till Dig.”

så skriver Ärkebiskop Antje Jackelén i en bön för det Heliga Landet. När Kyrkornas Världsråd nu inbjuder till Världsveckan för fred i Israel och Palestina står bönens kraft i konfliktfyllda situationer återigen i fokus.

Med över en halv miljard medlemmar i 120 länder är Kyrkornas Världsråd en stark och synlig förkämpe för rättvisa och fred – på många platser på jorden. En vecka på hösten varje år uppmärksammas särskilt situationen i Israel och Palestina genom ”Världsveckan för fred i Israel och Palestina”. I år infaller veckan den 17-24 september.

”Världsveckan för fred i Israel och Palestina är ännu en möjlighet att påminna världen om den olösta konflikten i Palestina och Israel”, skriver Kyrkornas Världsråds Generalsekreterare Olav Fykse Tveit, och uppmanar oss att undre veckan särskilt i bön lyfta rättvisan och freden, att lära oss mer om konflikten och att dela de hoppets tecken som finns.

”Förena er med oss i bön”, skriver Kyrkornas Världsråd, ”och dela vårt hopp om en rättvis fred.”

Svenska kyrkan är en del av Kyrkornas världsråd och som en del i Världsveckan för fred i Israel och Palestina delar vi Ärkebiskopens bön för det Heliga Landet. (Se nedan).

Passa också på att träffa några av de människor Svenska kyrkan samarbetar med i Israel och Palestina – Partner för Fred!

Ladda ner ärkebiskopens bön som pdf (vit bakgrund): En bön för det heliga landet