Svenska kyrkans internationella arbete

Livsfarligt att kräva sina mänskliga rättigheter

Söndagen den 22 september samlades 16 företrädare för olika mr-organisationer i Bogotá, Colombia. Anledningen var att Svenska kyrkans internationella arbete, tillsammans med svenska Diakonia, årligen delar ut ett nationellt pris till männskorättsförsvarare. Det här var det sjätte året som priset delades ut, och de 16 som samlats i Bogotá hade av en internationell jury utsetts som finalister till årets pris.

Under samtalen finalisterna emellan tecknas en tydlig och besvärande bild fram – fredsavtalet som skrevs under den 26 september ifjol mellan FARC-gerillan och regeringen var en oerhörd framgång, men avtalet i sig är ingen garant för verklig fred.

Avrättad för sitt engagemang
Den fredsprocess som nu följer är än viktigare och inte alls ohotad. Faktum är att situationen för många, inte minst bönder, minoritetsbefolkningar och mr-försvarare, är än mer komplicerad nu, än innan undertecknandet av fredsavtalet.

Enligt Somos Defensores (Colombiansk NGO) avrättades 51 colombianska människorättsförsvarare under första halvan av 2017 (även om exakta siffror är omdiskuterade). Oavsett exakt siffra så går kurvan åt helt fel håll – den pekar i många undersökningar stadigt uppåt.

Utifrån Somos Defensores rapport innebär det ett mord på försvarare av allas våra mänskliga rättigheter var tredje dag från januari till juni 2017. Oavsett exakt siffra, så finns där bakom varje siffra en person av kött och blod: en pappa, en mamma, en älskad livspartner, en son eller dotter – avrättad för sitt engagemang för sina och sina grannars mänskliga rättigheter! Rättigheter, inga konstigheter egentligen, tvärtom något basalt och helt allmängiltigt – våra, dina och mina mänskliga rättigheter.

Brutal verklighet
Det är den hustrun, pappan eller dottern som finns bakom varje siffra tillsammans med sina kvarvarande, nu sörjande anhöriga. Kontentan i den Colombianska kontexten (liksom på så många andra håll i världen) är brutal och egentligen märklig: den som protesterar och kräver sina mänskliga rättigheter riskerar livet!

Under dagarna som Svenska kyrkan och svenska Diakonia hade tillsammans med finalister och pristagare i Bogotá så samtalades det mycket, erfarenheter delades och vi fick vara med att bjuda in till en möjliggörande miljö för dessa personer som lever under ständigt hot om våld och död.

Mr-priset räddar liv
Men, oavsett den mörka bakgrunden till att priset överhuvudtaget är viktigt, trots alla hemska erfarenheter bland de närvarande, trots allt motstånd dessa dagligen möter i sina liv och i sitt arbete så präglades dagarna av hopp, framtidstro och ett smittande engagemang. Och ett budskap framfördes till Svenska kyrkan och Diakonia: tack för ert stöd, det är viktigt och ger oss kraft och mod – fortsätt att stödja oss i vår kamp genom fredsprocessen fram till en verklig och hållbar fred.

Priset blir ett sätt för oss att lyfta fram det arbete som sker bland MR-försvararna i Colombia, ge det erkännande och synliggöra den verklighet som fortfarande drabbar så stora delar av landets befolkning.

Priset blir på så sätt också en närmast humanitär insats – det räddar liv. Det borde egentligen inte behövas, men nu gör det det och Svenska kyrkans internationella arbete kommer också nästa år att vara en stolt medsponsor till detta pris – till skydd och ära för de människor som vågar riskera livet för allas våra mänskliga rättigheter.

Läs om årets pristagare här >>

Nicklas Fahlgren,
Svenska kyrkans internationella arbete