Svenska kyrkans internationella arbete

Dödshotad partner prisas för människorättskamp

José Pilar Álvarez Cabrera kämpar för mänskliga rättigheter och urfolket Maya Chorts rätt i Guatemala. Nu får han ta emot priset De fattigast lobbyist vid ett Sverigebesök i oktober.

Det är biståndsorganisationen We Effect som delar ut priset i Stockholm den 26 oktober. Den 23:e oktober besöker José Pilar Álvarez Cabrera Svenska kyrkans internationella arbete, som sedan flera år tillbaka stödjer hans kamp.

– Svenska kyrkan anser att människorättsförsvarare spelar en avgörande roll för att bygga och upprätthålla fredliga samhällen.

Hotats till livet
Fortfarande 20 år sedan fredsavtalet i Guatemala präglas samhället av våld. Människors förutsättningar att påverka och bygga sina liv begränsas oerhört, säger Sofia Nordenmark, expert på mänskliga rättigheter vid Svenska kyrkans internationella arbete. Den lutherska prästen José Pilar Álvarez Cabrera har i många år arbetat för mänskliga rättigheter för utsatta befolkningsgrupper i Guatemala. Urfolket Maya Chortí har drabbats hårt av att skogsbolag exploaterat skogsområden kommersiellt, vilket har förstört urfolkens vattenresurser. José Pilar driver urfolkets rätt att leva i sina hemtrakter kring berget Las Granadillas, samt har lyft rätten till vattenförsörjning, naturresurser och en hållbar miljö. Han har flera gånger hotats till livet, arresterats och satts i husarrest.

– Situationen för MR-försvarare som José pilar i Guatemala är mycket svår. Många står under konstant dödshot. Stöd från organisationer från utlandet och från till exempel ambassader är avgörande. Det skickar signaler om att någon vakar över dem, att deras arbete är viktigt och att hot och attacker inte förblir osedda, säger Sofia Nordenmark, som ser det internationella samfundets agerande som avgörande för den framtida utvecklingen i Guatemala.

Lämna inte Guatemala
– Det internationella samfundet bör tydligt visa sitt stöd för organisationer från Guatemalas civilsamhälle för att visa på att deras arbete för mänskliga rättigheter är legitimt. Det är viktigt att inte lämna Guatemala, utan fortsätta finnas kvar med ambassader och annan diplomatisk närvaro. Det är också nödvändigt att kräva att Guatemalas regering arbetar mot korruption och straffrihet samt att tydligt ge stöd till CICIG, den internationella kommissionen mot straffrihet som nystat upp den uppmärksammade härvan av korruption i landet, säger Sofia Nordenmark.

Priset De fattigas lobbyist går till de organisationer som står bakom José Pilar Álvarez Cabreras arbete för urfolket Maya Chortí och invånarna i Zacapa och Chiquimula i Guatemala.

Text: Anna Martinengo
Foto: Maria Lundberg