Svenska kyrkans internationella arbete

Kyrkorna viktig förändringskraft i Zimbabwe

Kuppen som inte var en kupp blev under söndagkvällen bekräftad som ett normalt militärt ingripande av president Robert Mugabe. I ett tal till nationen, ett tal tydligt författat av armén, erkände president Mugabe misstag inom partiet och politiskt, samt bekräftade att armén agerat inom lagens ramar. Det här förtar all utländsk kritik om militärens maktövertagande i Zimbabwe. Mugabes väntade besked om avgång uteblev och han lämnade därmed ett av historiens stora anti-klimax efter sig. Zambias förre president Kenneth Kaunda, jämnårig med Mugabe, anlände under måndagen till Harare för att övertala Mugabe att avgå med värdighet.

Nu krävs lösningar framåt

Nu mobiliserar Civilsamhället för demokrati, för att människors röst äntligen ska lyssnas till i Zimbabwe. Kristna rådet i Zimbabwe (ZCC) med generalsekreterare Kenneth Mtata i spetsen har ställt sig i förgrunden för att göra kyrkornas och resten av civilsamhällets röst hörd. Röster som har varit relativt tysta i många år. Men det räcker inte att mana till fredliga medel, det gäller att också visa på lösningar framåt. Civilsamhället behöver visa stå upp för de mänskliga rättigheterna, kräva staten ansvar.

Många organisationer nämner också att det som pågår är en intern kamp inom regeringspartiet ZANU-PF och att utkomsten inte nödvändigtvis leder till demokrati samt fria och rättvisa val. Det gemensamma för uppropen från olika enskilda organisationer är kravet på att demokratiska, öppna och fria val hålls, att nya vallagar, i enlighet med författningen antas före valet, att röstregistrering förlängs och förändras så fler får möjlighet att registrera sig, att valkommission är självständig, och att det politiska klimatet är öppet och inte fullt av hatpropaganda och uppmaningar till våld. De poängterar även att vägen framåt inte är en enskild angelägenhet för ZANU-PF och att verkliga och djupa förändringar måste ske inom det politiska livet.

Mänskliga rättigheter måste respekteras

ZCC meddelade före Mugabes tal att planer finns för en nationell plattform som ska leda fram till en gemensam syn om hur medborgarnas rättigheter upprätthålls i den nya situation landet befinner sig i. 250 nyckelpersoner som representerar kyrkor, enskilda organisationer, näringslivet, studenter osv kommer att bjudas in. Förhoppningen är att kunna se framåt kring hur Zimbabwe kan byggas upp på nytt.

Genom ACT Alliansens forum i Zimbabwe, där bla ZCC ingår, bidrar Svenska kyrkan till ett stöd för ett öppet civilsamhälle där grundläggande mänskliga rättigheter respekteras. Det är viktigt att agerandet för Zimbabwes framtid nu sker gemensamt och samordnat inom civilsamhället. Här kan Svenska kyrkan bidra genom stödet till ACT Alliansens arbete och samarbete med lokala krafter i Zimbabwe.

Källor: News24, ZCC, Crisis Coalition Zimbabwe, ZESN

Peter Svensson. Foto: Ulrika Lagerlöf/IKONPeter Svensson, regional representant för Svenska kyrkans internationella i södra Afrika

Twitter: @peterarbete