Svenska kyrkans internationella arbete

Kamp för hiv-vård utan fördomar

Janice Gonoe är ansvarig för Lutherska kyrkans hiv- och aidsprogram i Liberia, som stöds av Svenska kyrkan. Hon deltar nu även under 1,5 år i en Sida-finansierad utbildning vid Lunds universitet inom sexuell reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR). Målet är att varje student under kursens gång ska genomföra ett förändringsarbete i sitt hemland. För Janice Gonoe är fokus att minska homofobin bland sjukvårdspersonal som möter personer med hiv.

–  I Liberia kan HBTQ-personer mötas av kränkande kommentarer från sjukvårdspersonal som öppet fördömer deras sätt att leva. De får höra att saker de gör sexuellt är äckliga och kriminella, vilket gör att många tyvärr drar sig för att söka viktig vård, berättar Janice Gonoe vid ett besök hos Svenska kyrkans internationella arbete i Uppsala.

Känd som progressiv kraft

Kunskapen om hiv och aids är fortfarande låg bland allmänheten i Liberia. I synnerhet i mer avlägsna byar och samhällen. Men Janice Gonoe beskriver hur skammen kring att vara drabbad återfinns i alla samhällsklasser.

– När en man som jobbade med presidenten blev hiv-smittad vände människor omkring honom ryggen helt. Han valde att dra sig undan i sitt hem och dog ensam, istället för att söka vård och bli ett bevis på att hiv inte är en dödlig sjukdom utan något man kan leva med, berättar Janice Gonoe.

Hon är känd i Liberia som en progressiv kraft inom den lutherska kyrkan och har även lyckats bjuda in inflytelserika imamer inom det muslimska samhället till utbildningssatsningar kring kampen mot hiv och aids, där individens sexuella identitet inte ska vara en diskriminerande fråga. Allt för att brett lyfta mänskliga rättigheter och allas rätt till hälsa.

–  Det har funnits ett stort motstånd. Inom det muslimska samhället har HBTQ-frågor varit ännu svårare att lyfta. Men nu har vi kommit ett steg på vägen genom att skapa förståelse hos imamer med inflytande om vikten av att inkludera alla grupper i kampen mot hiv, berättar Janice Gonoe.

Kamp i motvind

Att vara kyrka är en styrka i samhällen där religionen och religiösa ledare har stort inflytande över människors vardag och liv. Då blir personer som Janice Gonoe viktiga krafter för positiv förändring.

Hon berättar hur hon under åren har fått kämpa i motvind och att stödet från Svenska kyrkan och andra partners har haft stor betydelse när kritikerna varit högljudda.

–  En del blir fortfarande aggressiva när jag lyfter vikten av att inkludera HBTQ-personer och respektera deras rättigheter. Jag får emellanåt höra att jag drar in kriminellt beteende i kyrkan och att det jag pratar om är motbjudande. Men samtidigt kan jag glädjas åt en positiv utveckling. Personer inom båden kyrkan och flera imamer har visat att de förstår vikten av att inte diskriminera någon grupper i kampen för hiv för att få effekt. Annars blir ju arbetet lite som att hälla vatten i en hink med ett hål, säger Janice Gonoe.

Vid kursens slut i maj ska samtliga deltagare redovisa sitt resultat vid en konferens i Zimbabwe.

Av: Anna Martinengo