Gatan är inget hem för ett barn

I Manilla, Filippinerna, stödjer Svenska kyrkans internationella arbete projekt för att rädda barn från gatan. Vår lokala partner Bahay Tuluyan; ”Det trygga huset”, arbetar genom mobila team som söker upp barn på gatan.

John är ett av de tusentals barn som levt sin första tid på en kartongbit på gatan i Manilla, Filippinerna. Foto: Kat Palasi

John är ett av de tusentals barn som levt sin första tid på en kartongbit på gatan i Manilla, Filippinerna. När han var 9 månader kröp han rakt ut i gatan och blev påkörd av en bil. Hans mamma tog honom i famnen och sprang till Bahay Tuluyan ”Det trygga huset”, som Svenska kyrkans internationella arbete stödjer på plats i Manilla. Personalen kunde snabbt hjälpa till att ta honom till sjukhuset. John klarade sig.

Idag har John fyllt två år, får sova i en riktig säng och äta näringsrik mat. När han blir äldre kommer han få gå i skolan och ha möjlighet att skapa sig en ljusare framtid.