Eldsjäl som inspirerar andra

Flera av Håkan Jonssons maratonlopp har uppmärksammats i medierna. Det har handlat om strapatser till Nordpolen och Sydpolen, om hård träning och viljestyrka. Det första maratonloppet sprang Håkan Jonsson år 2000. Sedan dess har han hunnit med utmaningar på sju kontinenter och han är en av endast lite drygt 200 personer i världen som lyckats kvala in i vad som kallas ”The Seven Continents Marathon Club”.

– Att jag har valt lite udda lopp på platser som Sydpolen har förstås varit ett sätt att få uppmärksamhet för vad som är en god sak, själva insamlingen. Men också en personlig utmaning och ett äventyr, berättar Håkan Jonsson.

Håkan Jonsson berättar att känslan var närmast ”obeskrivlig” när han och sonen Andreas tog sig i mål efter ett minst sagt tufft maratonlopp på Sydpolen. Foto: Privat

Starkt berörd av möten i kåkstäder

I samband med loppen har han tillsammans med sin son Andreas samlat in pengar till Svenska kyrkans internationella arbete. Fokus för insamlingen har varit det så kallade mentormamma-projektet i Sydafrika, som grundandes av den svenska läkaren Ingrid Le Roux och som stöds av Svenska kyrkan. Håkan Jonsson berättar att han vid besök i Sydafrikas kåkstäder har blivit starkt berörd av barnens utsatthet och beskriver hur han sett mentormammornas arbete göra skillnad för både utsatta mammor och barn.

-Det har varit min drivkraft. Vetskapen om att det går att göra skillnad. Jag har ju med egna ögon fått se glädjen hos barn som fått möjligheter, men också sett barnen i kåkstäderna där allt hopp släckts i ögonen, säger han.

Håkan Jonsson hoppas att de föreläsningar han nu erbjuder församlingar, föreningar och organisationer att boka helt kostnadsfritt ska inspirera andra att ta initiativ för att göra skillnad. Och det behöver förstås inte handla om ett maratonlopp på en avlägsen kontinent.

-En grupp äldre kvinnor jag föreläste för i Halmstad började exempelvis sticka kläder till behövande barn. Alla kan bidra på något sätt utifrån sina förutsättningar.

Nytt lopp på världens tak

Håkan Jonssons eget engagemang för att göra skillnad väcktes redan på 70-talet, då han besökte Indien och träffade svårt leprasjuka människor. Det var också då tanken föddes att utbilda sig till läkare. Berättelsen om den helige Fransiscus, och dennes omsorg om sina medmänniskor, är också något Håkan Jonsson burit med sig genom åren. Liksom den egna kristna tron.

Mellan föreläsningarna runt om i Sverige planerar Håkan Jonsson för nästa utmaning. För i september siktar han minst sagt högt. Då blir det ett lopp i Tibet, på världens tak. Och möjligen Nordpolen därefter. Allt är möjligt meddelar eldsjälen, som redan gjort stor skillnad får många, många barn genom sitt engagemang och sin insamling.

• INTRESSERAD AV FÖRELÄSNING? För bokning kontakta Håkan Jonsson på maratonsydpolen@gmail.com.  Föreläsningen är kostnadsfri.
  • Här kan du följa Håkan Jonsson och sonen Andreas på deras gemensamma blogg.
  • Läs mer om mentormammaprojektet.