• Act Svenska kyrkan
  • Kvinnor stämde Sydafrikas president och vann seger för folket och miljön
Svenska kyrkans internationella arbete

Kvinnor stämde Sydafrikas president och vann seger för folket och miljön

Det ringer på Liz McDaids telefon där hon sitter vid sitt skrivbord på södra Afrikas interreligiösa miljöinstitut, SAFCEI, i Kapstaden. Hennes vän Makoma Lekalakala har just fått veta av ryska miljöaktivister att Sydafrikas president Jacob Zuma skrivit på ett kärnkraftsavtal med Ryssland.

Affären ska kosta Sydafrika 76 miljarder dollar och, värst av allt, göra Sydafrika helt beroende av en icke förnybar kärnkraftsindustri som producerar enorma mängder radioaktivt avfall.

Stämde Sydafrikas president

Makoma Lekalakala som arbetar för miljöorganisationen Earth Life i Johannesburg och Liz McDaid bestämmer sig för att göra allt de kan för att stoppa affären. Efter noggranna förberedelser stämmer de två kvinnorna Sydafrikas president Jacob Zuma, energidepartementet och talmannen.

– Det var skrämmande. Det var vi två mot Rysslands och Sydafrikas presidenter, och vilka är vi? Men det fick mig bara att tänka: jag är mer envis och jag ska bekämpa detta. Om de kommer mot oss, så ska vi vinna över dem, säger Liz McDaid i en intervju.

”Tala sanningen till makten”

Varje onsdagsmorgon när nationalförsamlingen (Sydafrikas riksdag) i Kapstaden sammanträder står protestgrupper under SAFCEI:s flagg utanför när parlamentsledamöter och vid olika tillfällen även presidenten kör in genom grindarna. De håller upp plakat, sjunger, ber och skanderar.

–Vi bestämde oss för att tala sanningen till makten. Regeringar överallt vill få oss att tro att medborgare inte har någon makt. Det är inte sant. Vi har motkrafter och vi ska ska använda oss av dem, säger Liz McDaid.

Kärnkraftsaffären hävdes

Efter fem års protester, lobbyarbete, workshops och en utdragen rättsprocess vann Liz och Makoma förra året i Västra Kapprovinsens högsta domstol. Den 26 april 2017 deklarerade domstolen att avtalsprocessen inte följt lagstadgade rutiner och ogiltigförklarade avtalen.

– Resultatet av domstolsbeslutet är att Sydafrikas folk måste konsulteras, säger Liz McDaid och menar att framgången visar på styrkan i civilsamhällets engagemang och att det kan ha genomgripande effekt på politiska beslut.,

Liz McDaid och Makoma Lekalakala mottog i år Goldman Environmental Prize för bedriften:

–Vi kommer använda pengarna för att fortsätta kampen och fostra nya generationer aktivister, säger Makoma Lekalakala.

Magdalena Wernefeldt, redaktör

Om SAFCEI

Svenska kyrkans internationella arbete stödjer SAFCEI, Southern Africa Faith Communites’ Environmental Institute sedan 2013. Organisationen skapades av den anglikanske biskopen Geoff Davies och hans fru Kate Davies, Biskop Geoff kallas också den gröna biskopen. Organisationen arbetar multi-religiöst för att medvetandegöra religiösa ledare om klimat och miljöfrågor. Idag leds organisationen av Francesca de Gasparis och har sitt huvudsäte i Kapstaden, Sydafrika, men arbetar med nätverk i hela södra Afrika samt Kenya, Tanzania och Uganda.