Svenska kyrkans internationella arbete

Zimbabwes kristna råd uppmanar folket att rösta

Vintersolen lyser över motorvägen mellan flygplatsen och centrum av Harare när jag återvänder till Zimbabwe för att under några dagar delta i kyrkornas arbete för fria och rättvisa val. Överallt finns valaffischer, och landets president ler mot oss alla och lovar en ljus framtid under hans ledning. På sina håll finns också affischer med information om hur valet går till och uppmaningar om att delta i valet.

Ur radion strömmar musik och morgonprat. Plötsligt börjar en kvinna prata om valet på måndag:

”Nu måste vi ta ansvar för hur det går på valdagen. Vi måste sluta med våra högröstade anklagelser mot motståndarna för att undvika oroligheter.”

Kyrkorna uppmanar folket att rösta

Hon fortsätter med att utifrån flera bibelord motivera oss att ta ansvar i samhället för framtiden, att be och att verkligen gå och rösta. Senare får jag veta att radioinslaget är en del av kyrkornas i Zimbabwes kristna råd kampanj för att mobilisera människor, #ipryivote.

Måndag 30 juli är det val i Zimbabwe. För oss svenskar som tar demokrati, rättsäkerhet och respekt för mänskliga rättigheter för givna kan ett val te sig som en ganska vardaglig händelse. Men i Zimbabwe har man helt andra erfarenheter.

”Dags att hitta en gemensam väg”

Under 2017 ökade oron i Zimbabwe. Trots många år av övervakning och hot valde kyrkorna i Zimbabwe att gå samman och analysera situationen och formulera en gemensam handlingsplan för nationell enhet. När den tidigare presidenten, Robert Mugabe avgick i november hade man en färdig plan som presenterades för landets nya ledning.

Ovan: Hör Kenneth Mtata, generalsekreterare för Zimbabwes kristna råd, berätta om kyrkornas strategi för att ta ansvar för nationens demokratiska utveckling efter Robert Mugabes avgång.

Det kristna rådets ledare, den lutherske prästen Dr Kenneth Mtata utgår från ett bibelord från andra Krönikerboken när han pratar om kyrkornas uppgift och möjlighet i den kritiska politiska situationen:

– I alla kyrkor i Zimbabwe och runt om i världen måste vi samlas för att be för Zimbabwe. Nu är det dags att hitta en gemensam väg framåt i politiken och samhällslivet. Här har kyrkorna en given uppgift tillsammans med övriga aktörer i samhället, både skyldighetsbärare och rättighetsbärare.

Kyrkorna har också bjudit in 20 gäster från den ekumeniska familjen, varav fem från Svenska kyrkan att tillsammans med observatörer på plats följa valet på själva valdagen.

Du har också möjlighet att vara med. Be för Zimbabwe och det kommande valet! Kontakta din lokala tidning och fråga hur de bevakar det historiska valet i Zimbabwe på måndag.

Sven Eckerdal, kantor på Tjörn

Sven Eckerdal ingår i en delegation på fem personer som Svenska kyrkan har sänt som valobservatörer till Zimbabwe, inför landets val den 30 juli. Delegationen är inbjuden av Zimbabwes kristna råd, ZCC. Sven Eckerdal har tidigare bott två år i Zimbabwe och arbetade som Svenska kyrkans handläggare och regionala sekreterare för södra Afrika under många. Läs nyhetsnotisen Valobservatörer från Svenska kyrkan på plats i Zimbabwe >>