Ett barns behov är egentligen enkelt

Många barn här i de fattigaste kvarteren utanför industristaden Manzini, i Kungariket Eswatini, lämnas ensamma hemma under dagarna medan deras föräldrar kämpar för att hitta försörjning. Föräldrarna har flyttat hit från landet för att söka arbete, men lönen räcker sällan till bostad, mat, kläder, mediciner och annat livsnödvändigt. Sjukdomar så som HIV, TBC och lunginflammation är utbredda problem och en stor andel av barnen i området är undernärda.

I den här kontexten är behoven nästintill oöverskådliga. Men svaret på vad ett barn behöver är egentligen simpelt – det handlar om mat och rent vatten, en trygg plats att vara på och någon som bryr sig om dem och kan ge dem en chans att utvecklas.

Kunskap om barns behov och rättigheter

Lumalongelo Shongwe, 31 år, är anställd som mentormamma här i Manzini. Hon arbetar med att besöka dagmammor och utbilda dem om barns behov och rättigheter. Hon har själv levt i den situation som flera av mammorna i området gör – på gränsen till att kunna försörja sig och sina två döttrar. När hon fick jobbet som mentormamma förändrades hennes liv och nu ger hon sin kunskap vidare.

Jag ger dagmammorna viktig information om hur de kan stimulera barnen, så att de utvecklas. Till exempel pratar vi om att barnen inte ska vara inomhus i ett litet rum en hel dag, eftersom de behöver röra på sig så att deras skelett och kroppar kan växa och må bra.

Lumalongelo utbildar också kring hälsa och hygien, exempelvis genom att ge råd om hur mat ska förvaras och att varje barn bör ha egna bestick och tallrikar.

Mentormammorna skapar nätverk

Mentormammorna skapar nätverk som unga föräldrar i området kan ta del av, så som kunskap om olika samhällsinrättningar eller kontaktnät för att kunna söka jobb och få en egen försörjning. Många mammor som får stöd av en mentormamma har fått ökat självförtroende att sköta om sina barn och arbetar därför som dagmammor åt barn vars mammor arbetar. På så sätt får fler mammor en egen inkomst, samtidigt som de skapar ett socialt nätverk. När ensamheten bryts och kvinnor kan stötta varandra, ökar deras möjligheter att påverka både sin egen och sina barns situation. På sikt kan även hela samhället utvecklas när att kvinnorna får möjlighet till egen försörjning och därmed självbestämmande över sitt liv och sin familjesituation.

”Nu vet jag att jag ska leka med barnen”

Barnen i det lilla rummet har under Lumalungelos besök idag fått läsa böcker, sjunga och komma ut och springa i gräset. Deras dagmamma Jabu Nxumalo, 57 år, bekräftar att mentormammans regelbundna besök ger henne ny kunskap, som gjort att hon idag ser på sin roll på ett helt nytt sätt:

Förut visste jag ingenting om barn, jag låste in dem och tyckte det var jobbigt att ha dom här. Nu vet jag att jag ska leka med barnen och ge dem kärlek.

Lumalungelo nickar.

Leken är så viktig! Barnen behöver få röra på sig för att deras kroppar ska utvecklas. Jag önskar för barnens skull att deras föräldrar lär sig om barns rättigheter. Det handlar om kärlek och omtanke!

Fakta om Act Svenska kyrkans projekt med mentormammor

I Både Sydafrika, Eswatini, Etiopien och Egypten har Act Svenska kyrkan startat mentormammaprogram tillsammans med lokala krafter. Metoden med mentormammor är utvecklad i Kapstadens kåkstäder och är ett framgångsrikt sätt att förbättra hälsan hos barn i utsatthet. Mentormammorna är mammor som själva lever i fattiga områden och fått utbildning i att utföra hälsovård och samtalsstöd. De arbetar med att söka upp barn under fem år för att regelbundet väga, mäta och undersöka barnen. Under hembesöken pratar de med mammorna och dagmammorna för att utbilda kring frågor som hygien, nutrition, vaccination, familjeplanering och rätten till sin egen kropp. På så sätt kan mentormammorna vara ett stöd i att förebygga ohälsa. Mentormammornas närvaro i utsatta samhällen kan rädda liv!

Läs mer om hur erfarna mammor blir mentorer åt utsatta mammor och barn.