I klimatförändringens spår – Myanmar

På nyheterna ser vi flygfoton över byar där bara taken och satellitmottagarna syns ovanför vattenytan. Kvinnor vadar genom midjehögt vatten utanför sina hus medan andra kommer paddlandes i kanot längs gatan. Det ser overkligt ut. Absurt. Men detta regn är samtidigt livsnödvändigt för jordbruksnäringen som till stor del sker utan konstbevattning. För mycket och för lite är inte bra. Och FN:s klimatpanel menar att de extrema väderhändelserna kommer att öka i klimatförändringarnas spår.

Årets monsun i Myanmar

Act Svenska kyrkan arbetar i Myanmar, som ligger i topp i en global lista över länder som drabbas av extremväder. Partner på plats i Myanmar säger att årets monsun på de flesta håll, än så länge, inte är värre än vanligt. Det innebär ändå förstörda skördar, evakuerade byar och oframkomliga vägar, men det är ”normalt”. De blåmarkerade områdena på kartan visar var översvämningarna är som värst.

I delstaten Mon, som ligger vid Andamaniska havet och till viss del gränsar mot Thailand, har regnet orsakat flera kraftiga jordskred som också lett till dödsfall. Det är inte normalt. Det är de fattigaste som drabbas värst. Det är de som bor i de mest eländiga och farliga områdena. Som bygger hus på sluttningar och klippkanter där andra inte vill bo och därigenom blir extra utsatta för jordskred.

Nytt utbrott av polio

Översvämningarna leder till en ökning av vattenburna sjukdomar som kolera, men också till utbrott av sjukdomar som vi i väst mer eller mindre trott att världen utrotat.

David Mueller arbetar för Act Svenska kyrkans samarbetspartner Lutherska världsförbundet. När jag pratar med honom över Skype berättar han att man har börjat vaccinera framförallt barn mot polio i de värst drabbade områdena i Myanmar. Han berättar också att Lutherska världsförbundet börjat med så kallade ”early recovery” i de områden där de arbetar och där vattnet dragit sig undan. Det handlar om att stötta människor att få tillbaka allt det som bidrar till normalitet i livet. I början kan det handla om livräddande åtgärder, sedan mat, vatten och tak över huvudet. Det handlar också om att få tillbaka ett psykiskt välbefinnande och en balans i tillvaron. Då är social samvaro och arbetstillfällen viktiga.

En gemensam utmaning

Svenska kyrkans biskopar skriver i den reviderade upplagan av ”Ett Biskopsbrev om klimatet” (2019) att ”Klimatkrisen är sannolikt den största gemensamma utmaningen som mänskligheten någonsin stått inför. Den påverkar oss alla som lever under samma himmel, på samma jord”. Jag tänker att just det, att det är en gemensam utmaning, också inger hopp. Eftersom vi alla drabbas, ung som gammal, fattig som rik, så finns en drivkraft att också agera. För mig och för dig. För nästa generation och för vår gemensamma framtids skull.

Anna-Maria Sandström, programsamordnare för Act Svenska kyrkan i Myanmar

*kartan kommer från UN OCHA