Hon vill bidra till ett samhälle med starka kvinnor

I över trettio år har Hanna  arbetat för Bless, den koptiska ortodoxa kyrkans bistånds- och utvecklingsorganisation, i Egypten.
– Bless har blivit en del av mig och mitt liv. Jag kan inte tänka mig ett  annat jobb, säger hon.
Hanna har hunnit med flera olika roller under sina år med Bless. Numera ansvarar hon för åtta center som Bless driver i Kairos slumområden. Centret vi är på väg till ligger i El-Khosos och startade för drygt ett år sedan. Behoven i området är stora, här lever majoriteten av befolkningen under fattigdomsgränsen och andelen analfabeter är hög. Kvinnor och flickor är extra utsatta menar Hanna. Deras handlingsutrymme är litet och våldet mot flickor och kvinnor i nära relationer är utbrett. I ett samhälle som utgår från manliga normer och ideal har Hannas drivkraft blivit att stärka flickors och kvinnors rättigheter. Där blir möjligheten till utbildning och egenförsörjning viktiga nycklar.
– Utbildning bygger både människor och samhällen. Jag vill bidra till att fler flickor och kvinnor får den chansen.

I över 20 år har Act Svenska kyrkan stöttat den koptiska ortodoxa kyrkan och deras arbete för rätten till utbildning, hälsa och försörjning bland Egyptens fattigaste befolkning. Foto: Magnus Aronson

Att arbeta med föräldrarna är en förutsättning för att lyckas

Bless arbete i El-Khosos vänder sig framförallt till kvinnor och barn och är inriktat på utbildning, hälsa och ekonomiskt stöd genom mikrolån. Idag erbjuder centret flera yrkesutbildningar för kvinnor, bland annat till sömmerska och frisör. För barnen erbjuds extraundervisning och läxhjälp utanför den statliga skolan, som står inför stora utmaningar med överfulla klassrum och små ekonomiska resurser.
– Vi möter ofta människor som saknar identitetshandlingar, som har hamnat utanför systemet och inte har några rättigheter. Om inte verksamheter som Bless fanns skulle de troligtvis inte få någon hjälp alls. Vi kan inte bara stå och se på när vi ser nöden och behoven. Vi behöver hjälpas åt.
När centret startade gjorde Hanna och hennes kollegor hembesök i området för att berätta om den nystartade verksamheten och stödet de erbjuder. En stor utmaning både då och nu är att motivera människor. Medvetenheten om vilka rättigheter och möjligheter som finns är låg, men det är egentligen inte så konstigt menar Hanna.
– Om du saknar referensramar eller aldrig fått träna på att tänka och känna efter, då är det inte så lätt att veta vad som är viktigt för dig. Därför tränar vi på det också.
Att arbeta parallellt med föräldrar och barn är en förutsättning för att lyckas med arbetet menar Hanna. Om vi inte jobbar med föräldrarna och deras kunskap och medvetenhet kring vikten av utbildning och egenförsörjning, hur ska vi då lyckas med barnen? Barnen behöver ju sina föräldrar som stöd och goda förebilder. Det hänger ihop. Bless center i El-Khosos har utvecklats till mer än ett center för utbildning och rådgivning. Idag fungerar det lika mycket som en plats för möten och gemenskap.
– Det är fint att se hur familjer hjälper varandra och växer av att dela varandras liv och bördor. Man blir mindre sårbar då.

Text: Martina Croner