Hennes liv ska vara helt

Människohandel, våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och skadliga sedvänjor som innebär fysisk och psykiskt lidande drabbar flickor och kvinnor i stor utsträckning. Könsrelaterat våld riktat mot flickor och kvinnor är en vanligt förekommande kränkning mot de mänskliga rättigheterna. Exempelvis har över 200 miljoner av världens idag levande kvinnor och flickor utsatts för könsstympning. Vi vill att det ska få ett slut.

Hend, som bor i Egypten, vara endast tolv år när hennes klitoris och blygdläppar skars bort med ett rostigt rakblad.  Smärtan kan hon fortfarande känna, den har gjort sig påmind och skapat komplikationer genom hela livet. Extra kännbart har det varit vid samliv, under graviditeter och förlossningar.

Monifa, som bor i Tanzania, berättar hur hennes mormor bad henne en dag att följa med ut i skogen för att plocka ved. Men istället möttes de upp av två andra kvinnor som arbetade som stymperskor. De höll fast Monifa och utsatte henne för det fruktansvärda övergreppet. Efter flera timmar, när hon inte längre blödde så kraftigt, fick Monifa gå hem själv trots att hon hade fruktansvärda smärtor, för att det inte skulle synas vad hon varit med om.

Både Hend och Monifa vill berätta för andra om hur skadligt och fel det är med könsstympning.

Hend är idag 26 år och mamma till tre flickor på tio, åtta och fem år. De ska inte könsstympas, det har hon bestämt. Så tänkte hon inte för ett år sedan, men så tänker hon idag.

–  Förut tänkte jag aldrig att det var fel. Alla som jag känner gör det och så har det alltid varit. Nu tänker jag annorlunda. Nu vet jag att det inte finns något positivt med könsstympning, vad än andra säger. Ingenting!

Viktigt att påverka religiösa ledare

Act Svenska kyrkan arbetar mot kvinnlig könsstympning både på en lokal och strukturell nivå.  Både män och kvinnor erbjuds utbildningar där de skadliga effekterna av kvinnlig könsstympning lyfts och diskuteras, både på individ, grupp- och samhällsnivå. Många gånger är det just traditionella religiösa ledare som möjliggör att sedvänjan fortsätter genom sitt inflytande över människors liv och vardag i samhället. Act Svenska kyrkan arbetar därför tillsammans med lokala kyrkor och organisationer för att öka religiösa ledares kunskap kring könsstympning och uppmanar dem  att ta ansvar för människors säkerhet och  allas lika värde.

För Hend och hennes familj har utbildningen gjort skillnad. Nu finns ingen väg tillbaka. Döttrarna ska skyddas till varje pris.

–  Jag vill att mina döttrar ska få göra sina egna val och det viktigaste jag kan ge dem är utbildning. Med den kan de påverka och förändra sina liv.

Monifa är en av cirka 8 miljoner flickor i Tanzania som könsstympats. Könsstympning är olagligt i landet men praktiseras ändå i flera områden. Foto: Helena Goldon /Ikon

Monifa i Tanzania blev uppmanad av vuxna runtomkring sig att inte se ingreppet som ett problem.

–  De sa att nu när jag var könsstympad var jag en vacker flicka, självsäker, beslutsam. De sa, se inte det här som ett problem, men jag kände bara stor smärta.

Idag är könsstympning olagligt i både Egypten och Tanzania och antalet flickor som utsätts har minskat drastiskt i östra Afrika sedan 90-talet. Men fortfarande sker övergreppen i det fördolda och varje år stympas runt 4 miljoner flickor över hela världen. Vanligast utsätts flickor när de är mellan 4 och 14 år gamla men även spädbarn utsätts. Metoderna är grymma och ingen bedövning används. Att skära i flickors underliv leder till mängder av skador som ger både fysiskt och psykiskt lidande genom hela livet. Infektioner, förblödning, svårigheter att kissa eller menstruera, smärtor vid samlag, skador vid förlossning, depression är alla följder som också kan leda till döden.

–  Även om det inte gjorde ont att bli skuren, skulle jag vara emot det eftersom jag inte ser något bra med det. Om det fanns fördelar, kunde vi kanske överväga det, men det finns inga. Inget av värde. Det finns inget, avslutar Monifa.

Några effekter av kvinnlig könsstympning:

• livsfarliga komplikationer vid förlossningar
  • skador på urinvägar och inkontinens, svårigheter att menstruera
  • fistelgångar och infektioner
  • ingen njutning vid samlag utan istället svåra smärtor
  • ökad risk att drabbas av hiv
  • depressioner och låg självkänsla

Föreställningar om varför flickor bör könsstympas:

• inte bli promiskuösa
  • botas från urinvägsinfektioner
  • vara hygieniska
  • bli välkomnade in i vuxenlivet