Hon önskar sig utbildning för sig själv och sitt nyfödda barn

En fuktig dimma ligger över industristaden Matsapha, i Kungariket Eswatini vid Sydafrikas nordöstra spets. Mentormamma Nelsiwe Mamba håller sitt paraply högt ovanför huvudet och går försiktigt nedför en lerig sluttning, på väg mot de grå betongbyggnaderna där hon idag ska göra hembesök hos en av områdets unga mammor: Bhekiwe Dube med sin nyfödde son Sethu.

Bhekiwe Dube bor med sin pojkvän här i Matsaphas industriområde. Precis som tusentals andra ungdomar har de sökt sig från landsbygden till storstaden i jakt på försörjning. Att gå klart skolan var inget alternativ för Bhekiwe, då skolavgiften om närmare 7000 E (närmare 500 svenska kronor) per år var en alltför stor utgift för familjen.

Gravid, ensam och rädd

Bhekiwe träffade sin pojkvän Justin Matimbe för ett drygt år sedan. Han hade flyttat från Moqambique för att söka jobb inom industrin i Eswatini. När det unga paret blev tillsammans ville Justin snabbt bilda familj tillsammans med Bhekiwe. Att skaffa barn är ett stort ansvar och Bhekiwe kände sig inte redo. Hon ville ha ett arbete, en bostad och en mer stabil relation. När hon ändå blev gravid dolde hon sin mage så länge hon kunde, men hennes mamma upptäckte det i femte månaden. Mamman reagerade först med ilska över dotterns oförsiktiga beteende men hjälpte sedan till att kontakta en barnmorska. Barnet växte som det skulle där i magen, men med det växte också ansvaret. Bhekiwe kunde inte längre luta sig emot föräldrarnas hem och försörjning.

Ett par månader innan barnet var beräknat fick Justin kontakt med en majsodlare som behövde hjälp att sälja grön majs. Inkomsten räckte precis för att kunna hyra en av de enkla betonglängorna i utkanten av stadsdelen Matsapha. De blivande föräldrarna flyttade in i sin lilla lägenhet, bestående av ett ca 10 kvadratmeter stort rum. Rummet har ingen värme, el eller rinnande vatten men de lyckades koppla upp sig emot en närliggande elledning, så att de med hjälp av en lång kabel kunde få TV i lägenheten. TV:n var Bhekiwes enda sällskap om dagarna i det nya hemmet. Hon kände ännu ingen annan av grannarna i området och livet kändes tungt och ensamt.

I ett rum på 10 kvadratmeter utan värme, el eller rinnande vatten bor Bhekiwe och Justin med sin nyfödda son Sethu. Foto: Josefin Casteryd

Mentormamman ett stöd att lita på

Act Svenska kyrkan har tillsammans med lokala krafter i Eswatini skapat ett mentormammaprogram för att nå ut till de mest utsatta familjerna. Metoden med mentormammor är utvecklad i Kapstadens fattigaste områden och är ett mycket framgångsrikt sätt att förbättra hälsan hos mammor och barn som lever i fattigdom.

Mentormammorna arbetar med att inom sitt geografiska arbetsområde söka upp varje kvinna som är gravid eller förälder till barn under fem år. Första steget är att informera om mentormammaprogrammet och fråga om de vill skriva in sig. Beroende på hälsan hos förälder och barn kan det behövas olika former av stöd. I Bhekiwes fall var det uppenbart att hon behövde akut hjälp. Bhekiwe hade ingen att tala med om sin oro inför förlossning och föräldraskap. Hon hade gått in i en depression och ville inte längre leva.

Nelsiwe besökte Bhekiwe flera gånger i veckan och följde utvecklingen av graviditeten. Hon såg till att finnas där när det var dags för förlossning. Vid hembesöken byggdes långsamt ett förtroende dem emellan och Bhekiwe började sätta ord på sin rädsla. Hon vågade sakta se ljusare på framtiden.

Kunskap förändrar livet

Idag är det treveckorskontroll för lille Sethu. Han är en frisk pojke som sover och ammar som han ska. Han har fått sina första vaccinationer och nu är det dags för nästa del av mentormammornas program för nyblivna föräldrar: Att tala om familjeplanering.

Kunskapen om preventivmedel är väldigt låg här i området, trots att det är en avgörande fråga för familjerna som kämpar med försörjning. Ämnet är förstås tabubelagt, men tack vare det stora förtroendet mellan Nelsiwe och Bhekiwe, och en tillåtande fnissig samtalston, kan de ändå prata om vilka alternativ som finns. Även Justin är med i samtalet, med rödlätta kinder och ett generat leende.

De pratar om framtiden. Justin kämpar vidare med att hitta inkomst för familjen. Hans dröm är att kunna ta med sin familj tillbaka till Moqambique, få en egen bit mark och bygga ett eget hus, så som han själv vuxit upp. Men det är svårt att tjäna tillräckligt för att någonsin kunna fullfölja den drömmen. Bhekiwe vill gå klart skolan och skaffa sig en egen inkomst innan nästa barn. Hon vet att utbildning är nyckeln till ett bättre liv och svaret på vad hon önskar sin nyfödde son är självklart: En riktigt bra utbildning.

Text: Susanna Olivin