• Act Svenska kyrkan
  • Försörjning och jämställdhet i Myanmar – Små och stora framgångar 2019

Försörjning och jämställdhet i Myanmar – Små och stora framgångar 2019

Stort tack för era gåvor under 2019, till människor som lever i fattigdom och utsatthet i Myanmar (Burma). På landsbygden och särskilt i de otillgängliga bergstrakterna i Chin och Kayin staterna, har över 100 byar fått ökad tillgång till rent vatten, mat, försörjning, utbildning och hälsovård. Byarna har också förbättrat sin beredskap inför de återkommande naturkatastroferna i området.

Här är några av de framgångar vi sett inom projektet under det senaste året:

Foto: Jan-Allan Stefansson/IKON

Varje by gör egen krisplan

Myanmar är ett land som regelbundet drabbas av kraftiga naturkatastrofer, det handlar om jordbävningar eller tyfoner med översvämningar och jordskred som följd. 2019 drabbades bland annat området Kayin av stora översvämningar. Både människor och djur riskerar att dö eller tvingas att tillfälligt flytta när översvämningarna är som värst. Förstörda skördar och förorenat dricksvatten är ett annat problem. Projektet arbetar därför med att stötta byborna att vara förberedda och planera hur de ska agera vid kommande katastrofer.

Byarna i projektområdet har fått stöd att göra egna krisplaner, som bland annat handlar om när och hur de ska evakuera och hur de kan samla information om drabbade hushåll. Via projektet får de som drabbats verktyg och material att odla nya grödor och reparera förstörda byggnader. Projektet bistår även med nödvändiga akutbostäder.

Livsviktigt dricksvatten till över 1 700 hushåll

Brist på rent dricksvatten är den främsta orsaken till sjukdomar och dödsfall i världen. I Myanmars projektområden är tillgången på rent vatten mycket begränsad. Därför har projektet bevakat frågan och arbetat för att de mest utsatta byarna ska få nya vattenförsörjningssystem.

I april 2019 rapporterades att över 1 700 hushåll, med i genomsnitt cirka fem personer, fått tillgång till rent dricksvatten och bättre hygien genom dessa installerade vattenförsörjningssystem.

Foto: Magnus Aronson/IKON

Flera nya sätt att försörja sig

Eftersom det innebär en stor risk att vara fullt beroende av odling och djurhållning som enda inkomstkälla, har projektet anordnat olika typer av yrkesutbildningar i de deltagande byarna. I dag är det många människor som fått nytt jobb tack vare den kurs de deltagit i, exempelvis motorcykelmekaniker eller hårfrisör.

Många har även börjat tillverka och sälja tvål, vilket varit en bristvara i området. 487 av 983 hushåll rapporterade vid senaste mätningen i början av 2019 att de engagerat sig i nya eller förbättrade arbeten utöver jordbruk.

Grundskola för alla

Flera av byarna som deltar i projektet har tidigare inte kunnat erbjuda skolundervisning för alla barn. De kände inte till lagen om skolplikt och rätten till utbildning. Projektet har därför arbetat tillsammans med det lokala utbildningsdepartementet för att höja kunskapen kring barns rättigheter och säkerställa att alla barn får gå i skolan.

Under de senaste åren har projektet i samråd med det lokala utbildningsdepartementet stöttat byarna att starta egna skolor och utbildat både lärare och föräldrar i barnrättsfrågor. I dag har alla barn inom projektområdet tillgång till grundskola!

Foto: Lwin Maung Maung/LWFMyanmar/IKON

Långsam utveckling för kvinnligt ledarskap

Att stoppa diskriminering och förtryck mot utsatta grupper är en huvudfråga för projektet. En nyckel för att kvinnor ska kunna påverka i frågor som rör deras livssituation är att fler kvinnor blir delaktiga i beslut på samhällsnivå. Projektet har som mål att öka antalet kvinnor i ledande positioner, bland annat genom ledarskapsutbildningar för kvinnor och kampanjer för att höja medvetenheten om fördelarna med jämställdhet. Vid senaste mätningen rapporterades att 98 kvinnor hade formellt ledarskap i projektområdets olika beslutande organ. Det är en ökning med sex procent på tre år. Utvecklingen tar tid och projektet kommer därför att satsa ännu mer på att stärka kvinnors rättigheter framöver.

Foto: Magnus Aronson/IKON

Ledarskap och organisering

En viktig aspekt för Act Svenska kyrkan är att människor själva ska ha kunskap och möjlighet att driva sina egna frågor kopplat till utveckling och rättigheter, både lokalt, regionalt och globalt. Projektet i Myanmar handlar i stor utsträckning om att stötta byarna att starta exempelvis självhjälpsgrupper, framför allt för kvinnor och ungdomar, samt ”byutvecklingskommittéer” som ansvarar för sitt samhälles gemensamma frågor. Det är lokalbefolkningen som själva får leda och genomföra aktiviteterna i sina sammanhang. Större delen av personalen inom projektet är lokalbefolkning som anställs för att arbeta med insatserna. Projektet genomför utbildningar i exempelvis ledarskap, ekonomi och demokrati och stöttar byarna att utkräva sina rättigheter gentemot staten och lokala myndigheter. Vid den senaste rapporteringen kunde vi se att 20 av byarna lyckats få statligt stöd till att bygga vattensystem, vägar, broar och skolor.

Detta är några av de fantastiska resultat från Act Svenska kyrkans arbete i Myanmar. Tillsammans gör vi skillnad!

Ge en gåva till arbetet i Myanmar