Klimatarbete i Etiopien – små och stora framgångar 2019

Stort tack för era gåvor till Act Svenska kyrkans klimatprojekt i Etiopien under 2019! Idag sprudlar projektens områden av biologisk mångfald och tusentals hushåll har fått stöd att klara översvämningar, torka och andra förödande effekter av klimatförändringarna. Era gåvor gör skillnad!

Etiopien har en historia av återkommande hungersnöd till följd av klimatförändringar. Katastroferna drabbar oftast samma områden och samma människor gång på gång. Ert stöd till människor i dessa områden är livsavgörande! När människor tillsammans får lära sig nya sätt att anpassa grödor och skördesätt, kan de lättare stå emot exempelvis långvarig torka eller häftiga regn.

Här är några av de resultat projektet kunnat uppvisa under det senaste året:

Nya vattenvägar har räddat  byar och odlingsmarker

Översvämningar och kraftiga vattenflöden har varit ett återkommande problem för människor, då vattnet slår sönder både hus och växlighet i sin framfart.

Genom att identifiera vilka vägar vattnet brukar ta, har projektet tillsammans med lokala krafter byggt en 500 meter lång kanal längs vattnets naturliga ström i ett av de mest utsatta områdena. Vattenflödet har stoppats med hjälp av stenar och stockar och längs kanterna har olika vattentåliga gräs planterats. Byarna i detta område är nu bättre rustade att klara kommande regn.

Foto: Från projektets delårsrapport 2019

Murar som skydd för 1612 familjer

Längs en av de flodfåror som återkommande drabbas av översvämningar har projektet under år 2019 byggt en 260 m3 stor mur av cement som skydd. 1612 familjer som bor längs denna del av floden har nu säkrad tillgång till vatten, utan risk att utsättas för farliga och oförutsedda vattenflöden. Tack vare att odlingarna inte förstörs av översvämningarna har de nu möjlighet att så och skörda tre gånger årligen.

Över en miljon plantor

Klimatprojektet har försett de deltagande plantskolorna i området med nödvändiga material och redskap så som spadar, vattenslangar och vattenkannor. Människor i området fick genom plantskolorna tillgång till sammanlagt en dryg miljon kvalitetsplantor att plantera under hösten 2019.

Nya grönsaker leder till bättre näring och inkomst

Många av bönderna i projektområdet har varit beroende av några få sorters sädesslag, vilket gör dem extremt utsatta vid eventuella växtsjukdomar som kan slå ut allt de odlat på en enda gång. Under våren 2019 delades cirka 20 kilo lök- och tomatfröer ut till ett 40-tal bönder och 3800 kg potatis av god kvalitet delades ut till 69 bönder i Tissabalima. Grönsakerna har givit familjerna nya näringsämnen i den dagliga kosten. De har även kunnat öka sina inkomster genom att sälja potatis, lök och tomater på den lokala marknaden.

Äppelträd för framtiden

Äpplen har blivit en allt mer efterfrågad frukt i projektområdet och priset på äpplen förväntas fortsätta stiga framöver. 30 hushåll inom projektet i Tissabalima har under 2019 planterat sammanlagt över 300 fröer av olika sorters äppelträd. Utöver fröerna har projektet också givit familjerna praktiska färdigheter i att ta hand om träden, som nu etablerat sig väl och står på tillväxt för att börja ge frukt inom 4-5 år.

Foto: Magnus Aronson/IKON

Självhjälpsgrupper som ger kvinnor högre status

Ett av de mest framgångsrika sätten att förbättra levnadsvillkoren för familjerna i samhället är via arbete med kvinnogrupper. Under 2019 fanns omkring 20 kvinnogrupper om vardera 15-20 deltagare registrerade inom projektet i området Tissabalima. Inom klimatprojektets andra områden har under 2019 ytterligare 30 kvinnor utbildats till gruppledare. Grupperna får stöd att utvecklas och erbjuds kurser och utbildningar i exempelvis odlingstekniker, ekonomihantering, demokrati och ledarskap. Kvinnorna uppmuntras att gemensamt spara och låna av varandra. Metoden ger alla deltagare bättre ekonomisk och social trygghet och höjer dessutom statusen för kvinnor i samhället. På så vis kan kvinnorna själva påverka sin egen och sina barns situation samt bidra till ett tryggare samhälle för alla.

Skolklubbar med tema miljö och klimat

För att sprida kunskapen om klimatpåverkan och miljöanpassning i lokalsamhället har projektet i samarbete med skolor och myndigheter startat särskilda kurser för ungdomar. Sex lokala skolor har under 2019 haft miljöklubbar, där ungdomar fått lära sig mer om klimat, miljö och odling. Redan under första halvåret 2019 hade 669 elever tagit del av miljöklubbarnas verksamhet. Kunskaperna sprids på så vis både till familjerna i nutid och till framtida generationer.

Foto: Magnus Aronson/IKON

Det här var bara några exempel på vad ni är med och bidrar till genom era gåvor till Act Svenska kyrkans klimatarbete i Etiopien. Stort tack för era gåvor! Tillsammans gör vi världen bättre!

Läs mer och ge en gåva idag