Mentormammor – små och stora framgångar 2019

Mentormammaprogrammet som Act Svenska kyrkan stödjer har under 2019 fortsatt sina livsavgörande hälsoinsatser för mammor och barn. Under 2019 utökades programmet ytterligare! Nu finns mentormammor i fyra länder: Sydafrika, Etiopien, Eswatini och Egypten. Mentormammornas stöttande närvaro bidrar till ökad hälsa. Fler barn vaccineras, färre lider av undernäring och livshotande sjukdomar upptäcks i tid.

Tack för era gåvor – ni gör skillnad!

Mentormammorna arbetar med att söka upp familjer med barn under fem år för att regelbundet väga, mäta och undersöka barnen. Under hembesöken pratar de med mammorna och utbildar kring frågor som hygien, nutrition, vaccination, familjeplanering och rätten till sin egen kropp. På så sätt kan mentormammorna vara ett stöd i att förebygga ohälsa. Mentormammornas närvaro i utsatta samhällen kan rädda liv!
Foto: Josefin Casteryd/IKON

Alkoholprevention i Sydafrika

Under förra året genomförde de cirka 220 mentormammorna i Kapstaden sammanlagt över 11 000 hembesök hos utsatta familjer. De möter många sociala utmaningar, bland annat alkoholmissbruk. Alkohol kombinerat med fattigdom och utanförskap är en stor riskfaktor. Under hösten 2018 och våren 2019 utbildades alla mentormammor i hur de ska ta upp frågor kring alkohol, vilka tecken de kan titta efter för att upptäcka missbruk, samt vilka åtgärder som finns. Utbildningen har givit mentormammorna ännu fler verktyg att stötta sina familjer.

Dagmammor stöttas i Eswatini

Situationen i industristaden Matsapha i Eswatini (tidigare Swaziland) är mycket svår för människor som flyttat hit och söker arbete. Arbetslösheten är omfattande och många unga flickor blir oplanerat gravida. Ofta saknar nyblivna ensamma föräldrar både kunskap och möjlighet att kunna ta god hand om sina barn.

Under 2019 arbetade 42 mentormammor i Eswatini. Varje mentormamma besöker sex barnfamiljer per arbetsdag. Ytterligare sju mentormammor arbetade med att stödja dagmammor som tar hand om andras barn då föräldrarna arbetar.

Genom återkommande besök hos dagmammorna har mentormammorna höjt kunskapen om barns grundläggande behov. Exempelvis genom att införa rutiner med handtvätt innan varje måltid, för att undvika smitta, samt utomhusvistelse en stund varje dag, för att stärka kropp och motorik.
Foto: Josefin Casteryd/IKON

Kyrkoledare stärks i Etiopien

I Etiopien fortsätter mentormammorna sitt livsavgörande arbete i Addis Abebas utsatta bostadsområden. Under 2019 har Act Svenska kyrkan bland annat stöttat arbetet med en utbildning för de lokala kyrkorna. När kyrkoledarna får samtala om frågor som rör kvinnors och barns hälsa kan de sprida kunskapen vidare i sina sammanhang.

Religiösa företrädare har en nyckelroll i att förändra hälsoskadliga normer, attityder och vanor i samhället. Som kyrka kan vi göra stor skillnad i människors liv.

Nystartat mentormammaprogram i Egypten

Under 2019 spred Act Svenska kyrkan mentormammaprogrammet till Egypten. Den egyptiska kyrkan som vi samarbetar med ville utveckla sitt stöd till familjer i Kairos fattiga områden. I oktober 2018 deltog de i två veckors kurs hos Philani i Sydafrika och under 2019 utbildades över 20 mentormammor i Egypten. Arbetet är mycket framgångsrikt och hundratals av Kairos mest utsatta barn har nu skrivits in i mentormammaprogrammet.

Mentormammaprogrammets initiativtagare erkänns för sin livsgärning

Ingrid Le Roux, som var med och startade Philani på 1970-talet och i över 30 år arbetat där som koordinator utsänd via Act Svenska kyrkan, blev under 2018 promoverad till hedersdoktor vid Karolinska institutet. I december 2018 mottog hon också priset ”Årets Livsgärning” vid Svenska Hjältar-galan.

Metoden med mentormammor har forskningsmässigt bevisats ha mycket positiva effekter för hälsan hos de mödrar och barn som deltar i programmet.

Ingrid Le Roux, grundare av Philani, promoverades 2018 till hedersdoktor med motiveringen ”…för att med akademiskt utvärderade metoder, hjälpt hundratusentals afrikanska kvinnor att med egen kunskap och kraft förbättra sin egen och sina barns hälsa och skapa ett tryggare liv”. Foto: Helena Frankson/IKON

Arbetet med mentormammaprogrammet fortsätter. Metoden är nu akademiskt erkänd och vi kan med stolthet konstatera att mentormammorna är en stor framgång. Tack till alla er som stöttat Act Svenska kyrkans arbete med gåvor och engagemang. Tillsammans gör vi skillnad!

Läs mer och ge en gåva idag!