• Act Svenska kyrkan
  • Projekt för unga kvinnor i Etiopien – små och stora framgångar 2019

Projekt för unga kvinnor i Etiopien – små och stora framgångar 2019

Under 2019 har projektet för unga kvinnor i Etiopien givit deltagarna nya möjligheter att lämna livet som prostituerad bakom sig. Vård, utbildning, ekonomiskt stöd och gemensam omsorg om varandra, har lett till ett nytt hopp om framtiden!

Foto: Hilina Abebe/NCA Ethiopia//IKON

Torsdagsträffar tillsammans med församlingen

De unga kvinnorna som deltar i programmet har träffats varje torsdag. Ofta har de haft aktiviteter tillsammans med församlingen och exempelvis lagat mat eller pysslat tillsammans. Träffarna innebär möten mellan människor på ett sätt som stärker gemenskapen och känslan av att tillhöra en grupp. Många har tidigare inte vågat lita på andra människor. Genom samtal och gemensamma aktiviteter har nya relationer skapats. Det ger en god grund för att komma in i samhället och hitta ny försörjning.

Ekonomiskt stöd till 15 kvinnor

Under året har 15 kvinnor fått ekonomiskt stöd för att lättare klara sina boendekostnader och i vissa fall även kunna studera. Stödet för att klara hyran har hjälpt dem att bo kvar på samma plats under längre tid, vilket är en god förutsättning för att bygga relationer med grannar, skapa nätverk och bli en del av samhället.

En av yrkesutbildningarna som kvinnorna får genom projektet är färgtryck och att färga tyg.
Foto: Hilina Abebe/NCA Ethiopia//IKON

Extra näring vid sjukdom

Alla deltagare har fått gratis hälsoundersökning och medicin vid eventuell sjukdom. De som är drabbade av hiv/aids har skrivits in i behandlingsprogram med regelbunden medicinering. Hiv-virus innebär också särskild utsatthet mot undernäring och därför har de som är hiv-positiva fått extra näringstillskott för att klara hälsan.

Särskild satsning på barnen

Flera av de unga kvinnorna är ensamstående förälder. Det är en svår uppgift att försörja både sig själva och sina barn. Projektet har därför givit särskilt stöd till föräldrar, som bland annat täcker matkostnader för ett barn per förälder. I början av året gjordes även en utbildningsplan för alla barn. Projektet hjälpte till med skolmaterial och har under året återkommande följt upp utbildningsplanen för att barnen ska få utbildning.

Lärdomar genom möten med tidigare deltagare

För att kunna lära sig mer om framgångsrika sätt att stötta dessa unga kvinnor långsiktigt har projektet under 2019 gjort uppföljning med tidigare deltagare. Det har givit ny kunskap om vad som i framtiden kan leda till att en person hittar ny försörjning i stället för att falla tillbaka in i prostitution. Problemen med låg självkänsla, missbruk och dåligt inflytande från sina sällskapskretsar kan förebyggas under den tid som kvinnorna deltar i projektet. En stor del handlar om att skapa nya sociala nätverk, så att de unga kvinnorna har en trygg miljö omkring sig.

Detta är bara några exempel på projektets framgångar år 2019. Tack för ditt stöd. Tillsammans kämpar vi för alla människors rätt till ett värdigt liv!

Läs mer och stöd projektet