• Act Svenska kyrkan
  • Sjukhuset Augusta Victoria i Jerusalem – små och stora framgångar 2019

Sjukhuset Augusta Victoria i Jerusalem – små och stora framgångar 2019

Ett stort tack för ert stöd 2019 till Act Svenska kyrkans arbete tillsammans med Augusta Victoria-sjukhuset i Jerusalem. Eftersom det saknas sjukhus i palestinska områden är Augusta Victoria-sjukhuset livsavgörande för tusentals barn och vuxna. Vi lever alla under samma himmel. Vi har alla samma rätt till hälsa!

Här är en kort rapport från delar av Augusta Victoria- sjukhusets arbete under 2019:

Foto från Augusta Victoria-sjukhusets årsrapport 2018

Det enda sjukhuset för cancersjuka

Augusta Victoria-sjukhusets uppdrag är att erbjuda vård som annars inte finns tillgänglig för palestinier. Augusta Victoria är än idag den enda vårdinrättning som erbjuder strålningsbehandling för cancerdrabbade som bor i palestinska områden. Avdelningen har under 2019 fortsatt att vårda cancersjuka och behandlingarna är avgörande för oöverskådligt många patienter och närstående i de palestinska samhällena.

Kampanj för ökad kunskap om diabetes

Augusta Victoria-sjukhuset genomför en kampanj vid den årliga “Världsdiabetesmånaden” i november. Kampanjen handlar om att öka medvetenheten om vad diabetes är och hur det påverkar livet för såväl sjuka som anhöriga. Kampanjen når över 5000 personer och under november månad förra året diagnosticerades närmare 200 personer med diabetes eller förstadium till diabetes.

Människor köar utanför muren för att komma in i Jerusalem på morgonen.
Foto: Magnus Aronson/IKON

Särskilda bussar hämtar upp

Att förflytta sig mellan palestinska och israeliska områden är tidskrävande och innebär ofta en stor påfrestning för palestinska medborgare.

Sjukhuset hjälper patienterna med intyg och ansökningar. Dessutom arbetar de sedan flera år tillbaka med busstransporter, för att underlätta för människor som fått en bokad tid att kunna komma till sjukhuset.

Stödet för att transportera sig till sjukhuset har även år 2019 varit en viktig insats för att människor ska kunna få tillgång till den vård de har rätt till.

Nybygge av vårdavdelningar för äldre och svårt sjuka

Det är en mänsklig rättighet att få vård och omsorg även i livets sköra slutskede. Augusta Victoria-sjukhuset ger vård, smärtbehandling och psykosocialt stöd till svårt sjuka patienter och deras anhöriga. Behovet är stort och under 2019 har sjukhuset påbörjat bygget av både en avdelning för äldrevård samt en avdelning för palliativ vård.

Tack för att ni är med i kampen för varje människas rätt till hälsa. Tillsammans gör vi skillnad!

Läs mer och ge en gåva till projektet