Vi behöver ändra vårt sätt att tänka

Han är en tydligt visionär, engagerad själ för ett förändrat samhälle, en förändrad värld, Mr Addisu Alamirew. ”Jag ber omvärlden att förenas i kampen mot fattigdom, själv började jag med att stärka min familj för att sedan kunna sträcka ut mina armar mot andra.”

Mr Addisu Alamirew under sitt besök hos Act Svenska kyrkan i januari. Foto: Emil Olsenmyr

Idag är han direktor för den diakonala utvecklingsgrenen av Mekane Yesus kyrkan (DASSC)  i Etiopien. Men hans resa dit har varit lång.

– Jag växte själv upp i en väldigt fattig familj. Jag känner fattigdomen inifrån och det är det som engagerar mig allra mest, att utrota fattigdomen. Den bryter ner mänskligheten. Min inspiration till att arbeta för en bättre värld kommer från min syn på Jesus. Han är själva exemplet som uppmanar oss att agera för våra medmänniskor och för att förändra liv.

Började sin kamp för förändring genom världens största lutherska kyrka

Humanitära insatser och långsiktigt utvecklingsarbete för mänskliga rättigheter utifrån ett ”Se hela människan”-perspektiv har varit DASSCs uppdrag ända sedan kyrkan grundades under tidigt 1900-tal. Insatser för hälsa och utbildning var viktiga bidrag från kyrkan till samhället redan från början. Det arbetet har fortsatt och idag med sina cirka 9 miljoner medlemmar är Mekane Yesus den absolut största lutherska kyrkan i världen.

Addisu gick med i Mekane Yesus ungefär två år efter att han som nyutexaminerad kom till staden Dessi.

– Jag är uppvuxen i storstaden Bahrda och tack vare det hade jag och alla mina syskon möjlighet att få utbildning trots svåra omständigheter hemma. Jag reste till Dessie för arbetsmöjligheter.

Addisu var socialarbetare och började arbeta som projektkoordinator ute i byarna i DASSCs olika utvecklingsprojekt. Där fick han en bred kunskap om situationen för människor och upplevde mängder av möten med människor som tack vare stödet de fick lyckades omvandla nåt väldigt litet till stora ringar på vattnet.

– Att se förändring är en stor källa till energi och en drivkraft för mig. När jag ser vad, framför allt kvinnor i våra projekt åstadkommer, känner jag att allt är värt det.

Genom Act Svenska kyrkan och Dassc:s gemensamma arbete får kvinnor ökade försörjningsmöjligheter. Kvinnorna skapar många ringar på vattnet  och både deras familjer och hela samhällen lyfts ur fattigdom.
Genom Act Svenska kyrkan och DASSC:s gemensamma arbete får kvinnor ökade försörjningsmöjligheter. Kvinnorna skapar många ringar på vattnet och både deras familjer och hela samhällen lyfts ur fattigdom.

En värdig värld för mina döttrar

DASSC arbetar tillsammans med Act Svenska kyrkan för integrera ett jämställdhetsperspektiv i allt sitt arbete. Det är något som även engagerar Addisu personligen.

– Etiopien är ett traditionellt och mycket patriarkalt samhälle och för tio år sedan var samhället generellt väldigt strikt. Men tack vare vår nya progressiva premiärminister ser vi nu ett helt nytt samhälle med en mycket positiv utveckling som tillåter civilsamhället att engagera sig för mänskliga rättigheter, påverkansfrågor, utbildningsprogram och mycket mer.

– Om vi verkligen ser kvinnor och män som jämlika måste vi helt förändra vårt tankesätt så vi verkligen kan komma tillrätta med de här mycket svåra frågorna. Då måste vi agera tillsammans för ett mer demokratiskt och rättvist samhälle. Vi måste förändra vårt sätt att tänka och våra könsroller måste helt omdefinieras.

Addisu berättar att han alltid börjar med sig själv och i sin förändringsteori utgår från familjen.

– Jag ber omvärlden att förenas i kampen mot fattigdom. Själv började jag med att stärka min familj för att sen kunna sträcka ut mina armar mot andra. Att bli far till tre döttrar, 7, 5 och 3 år, har också helt ändrat mitt eget tankesätt. Jag vill att världen ska vara värdig för dem och att de ska ha samma förutsättningar som män. Jag berättar för dem att deras liv är utan begränsningar. De kan bli premiärminister om de vill.

Addisu medger att det är stora och svåra frågor att tala om jämställdhet i dess verkliga mening och att det fortfarande finns krafter i Etiopien som gör det svårt. Men han vill tro att det är möjligt.

– Mod för mig är inte att våga avfyra ett vapen. Mod för mig är att lyssna till sitt samvete och göra det du vet är rätt även om det innebär att du står ensam.

Text: Sanna Bülow