Framgångsrikt arbete för fred och icke-våld i Colombia

Act Svenska kyrkans chef Erik Lysén skriver om människorna som bärs av en tro som omfamnar alla och kämpar outtröttligt för rättvisa, fred, icke-våld och genusrättvisa. Mitt i en svår verklighet byggs broar av medmänsklighet i ett mycket polariserat samhälle.

Erik Lysén i Bogotá, Colombia. Hösten 2019.

Jag sitter runt ett enkelt plastbord i en av integrationszonerna för tidigare FARC-rebeller i norra Colombia och samtalar med Monica Roa och Elina Vargas från det ekumeniska fredsnätverket DiPaz, som sedan flera år stöds av Act Svenska kyrkan.

– Regeringen gör alldeles för lite för att skydda dessa människor och ge dem möjlighet att ställa om till ett civilt liv. Jordfrågan är till exempel helt olöst. De har lagt ner sina vapen men känner ingen trygghet. Därför är det så viktigt att vi är här och kan berätta om deras situation.” berättar Elina Vargas.

DiPaz arbete blir ett tydligt uttryck för den teologiska grund som genomsyrar Act Svenska kyrkans verksamhet, om ”att vi är en världsvid gemenskap och bärs av tron på en Gud som tar ställning för den som är nedtystad eller lever i en utsatt situation. Varje människa är skapad till Guds avbild och människovärdet är okränkbart.”

I årets fasteaktion vill vi lyfta fram det modiga och hoppfulla arbete som många av våra partner gör i världen för att minska våld, bygga fred och försoning. Det arbetet är viktigare än någonsin i en tid när polariserande och hatfyllda budskap sprids via sociala medier. Många av våra samarbetspartner utsätts idag för olika typer av hot när de står upp för de mänskliga rättigheterna. I ett av våra samarbetsländer måste våra kyrkliga partner vara särskilt försiktiga när de erbjuder sexualundervisning i sina skolor, eftersom frågor om familjeplanering och sexualundervisning har blivit politiskt känsliga frågor för landets president och regering.

DiPaz för sin del trotsar hoten och arbetar oförtröttligt för att minska våldet och säkra fredsavtalets genomförande i Colombia. De skriver rapporter till FN:s särskilda kommission som övervakar fredsavtalets implementering och hjälper offren för inbördeskriget att våga vittna inför FN:s sanningskommission, som dokumenterar alla övergrepp som skett under det 50 år långa inbördeskriget. DiPaz fokuserar också på att nå fram till kyrkoledare och församlingar.

– Vi har inrättat en nationell icke-våldsskola för präster, diakoner och församlingsmedlemmar där vi dels talar om alla offren för kriget och dels lyfter fram ’fredens och försoningens teologi’ som utmärkande för det som Jesus lärde ut, berättar Elina Vargas.

– Det var många konservativa kyrkoledare som uppmanade sina församlingsmedlemmar att rösta nej till fredsavtalet under en folkomröstning på grund av att avtalet innehöll skrivningar om kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter. Kyrkoledarna menade att fredsavtalet var ett hot mot traditionella familjevärderingar. Många av de som har deltagit i kurserna har fallit i gråt och bett om förlåtelse för att de har varit emot fredsavtalets skrivningar inom detta område. De har också därefter blivit aktiva i fredsfrämjande arbete i sina lokala områden, berättar Elina.

Mötet med Elina Vargas och Monica Roa från DiPaz fyller mig med hopp. De, liksom flera av våra andra samarbetspartner som arbetar för fred, icke-våld och genusrättvisa, står mitt i en svår verklighet och bygger broar av medmänsklighet i ett mycket polariserat samhälle. De bärs av en tro som omfamnar alla och kämpar outtröttligt för rättvisa och fred. De är verkligen ljusbärare som jag vill lyfta fram i årets fasteaktion.

Erik Lysén, chef Act Svenska kyrkan