Kyrkorna kraftsamlar för svårt drabbat Indien

Indiens regering ber frivilliga om hjälp i kampen mot coronavirusets effekter. Kyrkorna är snabba med att svara upp. Tillsammans inom ACT-alliansen kraftsamlar vi nu för att kunna prioritera de som drabbas allra, allra värst.

Foto: Josefine Casteryd/IKON

Ett extremt läge

I morse såg jag en bild. Det är en bild jag önskar jag hade sluppit se. Ändå känner jag att alla borde se den. Bilden visar en mamma i Kolkata Indien. Den är tagen för bara några dagar sen. Hennes blick är förkrossad och desperat och hon gråter. Över hennes ena axel hänger ett utmattat barn. Hon har blivit utan matranson, den gratis mat som den här morgonen delas ut till migranter vid tågstationen. Nu får de inget den dagen. Kanske inte på mycket längre tid än så.

Jag tänker på min egen son. Han är 2 år. Tanken på att han inte skulle ha fått frukost i morse, sen ingen lunch och sen inte heller kvällsmat eller nåt mellanmål, sen ingenting i morgon eller nästa dag, hur han skulle reagera, hur det skulle kännas för mig, tanken gör att jag nästan slutar andas.

Läget i Indien är extremt ansträngt och beskrivs av våra partner som förödelse. Människor är hungriga, förvirrade och rädda och den som bryter mot karantänreglerna riskeras att misshandlas av polis.

De mest utsatta fortsätter kämpa

Covid-19 har fram till mitten av april infekterat runt en miljon människor och dödat fler än 50 000 personer över hela världen. Siffrorna varierar och säkert är mörkertalet mycket stort. Vi vet inte var det kommer sluta men vi vet att coronaviruset kommer skörda liv, inte bara bland de som smittas utan bland de som drabbas av smittskyddsåtgärdernas effekter.

Indien har drabbats hårt av pandemin och vi ser hur de mest sårbara grupperna, framförallt kvinnor och barn, kämpar för att överleva. Den kampen är inte ny, den har pågått länge och jag har själv under mina tidigare resor bevittnat den, talat med den, sett den i ögonen och känt frustrationen i hjärtat över att inte räcka till. Det som händer nu är att den förstärks, utmaningarna i en redan hemsk situation ökar. Det verkar omöjligt. Men så är det.

Premiärminister Narendra Modi, bad nyligen om ursäkt för att han i de snabba åtgärderna för att begränsa spridningen av coronaviruset, inte hunnit ta hänsyn till alla de miljoner människor av befolkningen som lever i djup fattigdom. Våra partnerkyrkor bevittnar läget varje dag.

– Vi ser nu hur människor stängs in utan mat, i osanitära miljöer och i destruktiva familjeförhållanden. Ojämlikheten stärks i karantänsituationen för familjer i Indien vilket kraftigt ökar risk för både smittspridning och otrygghet för barnen.

Många kvinnor som lever i fattigdom hittar nu trots karantänen kreativa lösningar för att kunna arbeta och vissa sliter på flera jobb för att kunna försörja sina familjer eller köar för matransoner. Våra lokala partner på plats skriver till oss om det svåra i att många män i utsatta områden spenderar nästan hela sina dagar ute under träden och spelar spel. Situationen är extremt ojämlik och den ojämlikheten drabbar också barnen där pojkar prioriteras när maten inte räcker. Den ojämlikheten arbetar Act Svenska kyrkan med att förändra men det tar tid. Tid som just nu inte finns. Nu får ojämlikheten bekämpas med mat, information och trygghet från det våld som kan uppstå.

Ris är en viktig del i matransonerna från Act Svenska kyrkan. Foto: Indiens kristna råd

Regeringen erkänner vikten av vårt arbete

Nu sträcker premiärminister Modi dessutom ut en hand till bland annat de kristna kyrkorna inom ACT-alliansen i Indien. Han ber alla som kan att dra sitt strå till stacken i den kris som uppstått. Den förfrågan har våra medlemskyrkor varit snabba att svara på. Hittills har alla medlemskyrkor gjort sitt absolut bästa att distribuera mat till de mest behövande men karantänregler och myndigheternas uppmaning att endast myndighetspersoner ska tillåtas dela ut matransoner har försvårat våra insatser. Trots detta har kyrkorna arbetat på och igår (16 april) dömde domstolen, efter att också oppositionspartiet kritiserat regeringens restriktion, att frivilligorganisationer och kyrkor inte behöver tillstånd från staten så länge de vidtar allmänna sanitetsrekommendationer vid matutdelningar.

Regeringen meddelar vikten av de kristna kyrkornas insatser och ber dem skala upp sina aktiviteter. Act Svenska kyrkans partnerkyrkor har också bistått staten med flera hundra sjukhusbäddar från sina egna sjukhus och nu öppnas andra kyrkliga lokaler upp för användas till akutvård.

Våra insatser behövs nu mer än nånsin. Vi har möjlighet att nå över 157 000 personer i delstaterna Odisha, Vestbengalen, Telangana, Manipur, Nagaland, Meghalaya och Mizoram.

Text: Sanna Bülow