Långsiktigt arbete helt nödvändigt i humanitär kris

Coronapandemin har omfattande konsekvenser för allt biståndsarbete världen över. I Uganda, där Act Svenska kyrkan leder en omfattande biståndssatsning, har nya arbetssätt gjort att projektet kan fullföljas.

Tillverkning av cementplattor för latriner inom ramen för Ugandasatsningen som Act Svenska kyrkan samordnar. Foto: Tore Samuelsson

I norra Uganda pågår sedan hösten en stor biståndssatsning, som Act Svenska kyrkan leder, under namnet MIRP (Mutual and Interrelated Resilience Program). I området finns cirka 120 000 flyktingar och majoriteten kommer från Demokratiska republiken Kongo. Flyktingarna bor i stora läger eller i de samhällen som tagit emot dem. Nu drabbar coronapandemin både flyktingar och verksamhet hårt.

-I Uganda råder lockdown sedan en tid. Människor kan inte röra sig utomhus och det finns inga transporter. Därför kan människor inte få inkomster från försäljning eller annan försörjning, berättar Peter Karlsson Sjögren, chef för Afrikaenheten.

I korthet handlar MIRP om att kombinera humanitärt stöd, som ofta sker i akuta lägen, med ett långsiktigt utvecklingsarbete, som ger möjligheter att möta kommande kriser. Målet är att uppnå varaktig förändring för människorna som lever i och runt flyktingbosättningar.

Satsningen har med sin kombination av humanitärt arbete, utveckling och fred, kunnat stödja Ugandas nationella covidrespons. Det görs med omfattande hygien- och sanitetsaktiviteter i flyktingbosättningen, för att förhindra och mildra effekterna av covid-19 och andra sjukdomar.

Men coronakrisen drabbar ändå hårt.

-För människor som bor i bosättningarna har matransonerna skurits ner med 30 procent. Det vill säga med ett mål mat om dagen. Det går helt enkelt inte att transportera mat till lägren, säger Peter Karlsson Sjögren.

Skolorna är stängda och barnen hålls hemma. Redan innan krisen var barn och kvinnor extra utsatta.  Många i området är präglade av konflikter och nu ökar risken för våld i hemmen. Människor som lever med hiv eller andra sjukdomar har också drabbats hårt, då de inte kan förnya recept eller hämta ut antiretroviral medicin.

Nya sätt att arbeta

Men projektet har hittat sätt att navigera i den nya situationen. Insatsens mål har från början varit att kombinera humanitära insatser med långsiktiga mål. Det har det varit möjligt att fortsätta med.

En del av verksamheten handlar om jordbruksstöd, till exempel att odla på ett hållbart sätt. Det har gått att fortsätta med, även om det inte har varit möjligt att samla grupper till utbildning. Det har även arbetats med information om smittspridning och hur man tvättar sig. Det har även startats pratshower i radio, via Youtube-sändningar.

-Den digitala tekniken stödjer oss på ett helt annat sätt än för bara tio år sedan, konstaterar Peter Karlsson Sjögren,

Viktigt jobba på lång sikt även i kris

I området samsas över 100 000 flyktingar och många lokalboende. Flyktingarna är inte tvungna att bo i bosättningarna, utan kan bo i samhällen runt om ifall de har möjlighet till försörjning. I grunden har både flyktingarna och de lokalboende svaga ekonomiska förutsättningar, men måste samexistera. Act Svenska kyrkan har fått uppdraget att bidra till helheten på plats, genom att långsiktigt arbeta med att förbättra situationen för alla i området.

Konkret jobbar de olika parterna med utbildning, vatten och sanitet, förbättrad odling och kunskap om hur man säljer och skapar sig en inkomst av det man producerar.

-Människor vi möter är inte passiva mottagare av hjälp, utan har förmåga att lyfta sin egen situation. Det är utgångspunkten för ett psykosocialt arbetssätt, berättar Peter Karlsson Sjögren.

Att själv ta aktiv del i sin utveckling bygger den egna styrkan och tilliten. Det psykosociala arbetssättet, som är Act Svenska kyrkans bidrag, ser till varje människa inneboende kraft att bidra till både sin egen och samhällets utveckling.

-Det är de långa insatserna som kan förändra i längden. De akuta insatserna är helt nödvändiga, men räddar bara för dagen. Därför måste utvecklingsinsatser finnas parallellt med humanitärt arbete. Långsiktighet skapar motståndskraft vid nästa kris. Annars blir det rundgång i arbetet, där en kris bara avlöses av nästa, säger Peter Karlsson Sjögren.

Fakta

Sida/Svenska ambassaden i Uganda bidrar med 160 miljoner i satsningen MIRP. Arbetet leds av Act Svenska kyrkan tillsammans med ACF (Action Against Hunger), NRF (Norwegian Refugee Council) och LWF (Lutherska Världsförbundet).

Helena Alm Norberg