”Det här är en ny humanitär katastrof”

I Irak har antalet smittade i covid-19 ökat kraftigt på senare tid. Landet som redan före pandemin hade en undermålig sjukvård, befinner sig nu i en ny humanitär kris. Act Svenska kyrkans lokala samarbetspartner vittnar om en utbredd undernäring, inte minst bland barn.

Vår lokala partner delar ut kontantstöd till familjer i Daratu, Irak, som har förlorat sin försörjning i pandemin. Foto: DCA/JORD

Situation i Irak var redan före pandemin mycket bräcklig. Landet försöker återhämta sig från kriget mot IS, samtidigt som kampen mot extremismen är långt ifrån över. Genom de omfattande protesterna hösten 2019 blottades även andra utmaningar som präglat Irak under lång tid: korruption, maktmissbruk och brist på skälig levnadsstandard.

I en redan svår situation har pandemin, som blivit både en hälsokris och en ekonomisk kris i Irak, försatt människor i en humanitär kris.

– Det här är en ny humanitär katastrof som bara kommer att bli värre, säger Rania Salameh, humanitär programhandläggare för Mellanöstern på Act Svenska kyrkan. Det finns många barn och ungdomar, men även äldre, som riskerar att dö av undernäring. Vi ser detta i norra Irak, men i resten av landet befaras situationen vara ännu värre.

Irak har en ung befolkning, fyra av tio irakier är under 15 år. Som ett resultat av de krig och konflikter som drabbat regionen finns en stor mängd hushåll där barn har fått ansvar för familjen när föräldrarna har dött eller försvunnit. Act Svenska kyrkans lokala samarbetspartner vittnar om en särskilt svår utsatthet för dessa barn.

Pandemin har medfört förödande konsekvenser. Och då handlar det inte i första hand om att människor smittats av viruset, utan om de sociala och ekonomiska effekterna av nedstängningen. Särskilt utsatta är de som saknar anställning och istället försörjer sig och sina familjer genom att exempelvis sälja saker på gatorna eller som daglönearbetare. Månader av nedstängning har lett till att dessa försörjningsmöjligheter försvunnit och fattigdomen ökar. Vissa familjer har inte ens tillgång till vatten eller mat. Undernäring är ett växande problem och hårdast drabbade är de hushåll där barn under 18 år ansvar för sig själva och sina syskon.

Vår lokala partner gör hembesök i Daratu, Irak, under pandemin. Foto: DCA/JORD

Våra lokala partner når fram till de som behöver hjälp

Act Svenska kyrkan stödjer den lokala gräsrotsorganisationen Judy Organisation for Relief and Development (JORD). Den startades av syriska flyktingar i Irak 2012 för att stötta andra flyktingar i landet. De är verksamma i norra Irak där de senaste åren drivit allaktivitetshusför syriska flyktingar och irakiska internflyktingar.

JORD har fått tillstånd av myndigheterna att fortsätta utföra sitt arbete även under pandemin, om än i anpassad form. Istället för att samla människor i allaktivitetshus har de använt sig av sociala medier, telefonsamtal och hembesök för att hålla kontakt och nå fram till människorna i samhället. På så sätt har de kunnat fortsätta med det psykosociala stödet de arbetat med de senaste åren, och som blivit än viktigare, nu när människor lever i isolering och många i stor fattigdom. Under pandemin har även matpaket och kontantstöd delats ut till de människor som har förlorat sina försörjningsmöjligheter.

– Insatserna vi genomför handlar om att rädda liv för människor utan skyddsnät, säger Rania Salameh. Utan samarbetet med de lokala organisationerna hade vi aldrig kunnat nå fram med hjälp. Det har också varit avgörande att både vi och våra partner har kunnat anpassa verksamheten till den nya situationen.

Under pandemin har det återigen blivit tydligt att många organisationer har svårt att nå fram till människorna som behöver hjälp. De som har lyckats nå fram och få kontakt är nästan uteslutande lokala organisationer som de Act Svenska kyrkan samarbetar med.

– Den här krisen visar än en gång på vikten av att stötta lokala organisationer som bäst av alla känner till kontexten och rättighetsbärarnas behov, säger Rania Salameh. Det blir nästan övertydligt i en sådan här situation – utan vår lokala partner hade inte den livsavgörande hjälpen nått fram.

Viktiga samtal med familjer i Daratu, Irak. Foto: DCA/JORD

Det handlar inte bara om att överleva

Samtidigt som Act Svenska kyrkans lokala partner hjälper till att rädda liv genom att dela ut matpaket och kontantstöd, fortsätter det viktiga arbetet med att erbjuda psykosocialt stöd. Det som hjälper människor att inte bara överleva, utan också leva ett värdigt liv.

– Det psykosociala stödet är otroligt viktigt för att människor inte ska känna att de är bortglömda, säger Rania. Det är så viktigt att få prata med någon, att någon bryr sig och lyssnar. När personer hittar tillbaka till ett personligt välmående så kan de stötta sina familjer och sin omgivning. Genom att hjälpa andra ökar du också ditt eget välmående och känner att du är del av förändringen och ett sammanhang, det ger effekt.