Lyckan över att bli gravid(?)

En graviditet borde få vara en välsignelse; en trygg väntan på att få välkomna nytt liv. Det borde få vara något fint, något du längtar efter och gläds åt. För många kvinnor innebär det istället livsfara, oro och sorg.

Ett nyfött barn borde få vara en välsignelse och något att glädjas åt. Foto: Josefin Casteryd/Ikon

För många kan en graviditet innebära både livsfara och stora begränsningar för de gravida kvinnornas liv. Rädslan för att bli smittad av coronaviruset, restriktioner samt stora avstånd till hälsokliniker och sjukhus har dessutom gjort att allt färre söker och får vård. Fler gravida mammor stannar hemma och får varken den viktiga förebyggande vård eller de trygga förlossningar som de behöver och har rätt till. Det gör att mödradödligheten och tonårsgraviditeter nu ökar och effekten är en del av den nya skuggpandemi som nu slår hårt mot kvinnor och barn.

För att ytterligare förvärra situationen har kvinnorna generellt sämre möjligheter att utbilda sig och få en egen inkomst. När de har blivit gravida minskas möjligheterna än mer då samhället stänger dörrar för kvinnor som enligt normen endast ska ta hand om barnen och inte får vidareutbilda sig.

Att vara så begränsad men ändå ha hela ansvaret för barnens överlevnad är en oerhörd situation för många kvinnor. Det gör att många blir helt beroende av sin partner för att överleva. Den maktbalansen gör dem även extra sårbara när coronapandemin inneburit ökad matbrist, stängda skolor, utegångsförbud, arbetslöshet och ett ökat våld i hemmet. Det dokumenteras gång på gång, i katastrofer är det kvinnor och barn som drabbas hårdast. Det är orättvist och oacceptabelt.

När hungern ökar, ökar barnäktenskap

Med utegångsförbud, stängda gränser och reseförbud har bristen på mat ökat och på många platser blivit akut. När hungern ökar, ökar även antalet barnäktenskap. Det är svårt att sätta sig in i situationen där du i desperation känner dig tvungen att gifta bort din dotter för att få mat. Det är tyvärr en verklighet för många som nu tvingas till att via hemgiften för sin dotter få en viss trygghet i form av boskapsdjur som kan förse resten av familjen med mat.

Hälsa och jämställdhet är mänskliga rättigheter som du och jag delar med resten av världen. I en tid när coronaviruset även ökar orättvisor och fattigdom är det extra viktigt att stödja dem som är mest utsatta.

Act Svenska kyrkan fortsätter att arbeta för att stoppa denna skuggpandemi. Din gåva bidrar till att fler kvinnor kan skydda sina familjer mot covid-­19, få förebyggande mödravård, kunskap om sina rättigheter och makt att bestämma över sin kropp. Det gör att de själva kan påverka sina liv. Det ger oss alla hopp!