Det våldsamma viruset i Colombia

Colombia har plågats av konflikter i mer än ett halvt sekel. Människorättsaktivister är några av de som utsätts för mest våld och i samband med pandemin har detta våld ökat ytterligare. Med hjälp av ditt stöd kan vi stötta människor i kampen för sina rättigheter. Tack!

”What remains is future”. Unga aktivister bär på ett trotsigt hopp om en hållbar fred och mänskliga rättigheter i Colombia.
Foto: Magnus Aronson/Ikon

Våldet ökar mot människorättsförsvarare

När fredsavtalet mellan Farc-gerillan och den colombianska regeringen skrevs under 2016 fanns det anledning att hoppas på förändring. Men riktade mord och attacker mot människorättsförsvarare har sedan dess ökat kraftigt, något som också hotar freden i landet.

På många platser i landet har statens närvaro minskat ytterligare under covid-19. Det har gett väpnade grupper möjlighet att återta kontroll över dessa områden och mycket av det pågående arbetet med att implementera fredsavtalet har avstannat. När pandemin slog till införde regeringen stränga utegångsförbud under flera månaders tid. Antalet attacker och mord mot människorättsförsvarare i Colombia ökade med 61 procent jämfört med samma period förra året, varav 48 procent av dessa mord inträffade under den strikta karantänen.

Kampen fortsätter

Act Svenska kyrkan arbetar för en rättvis och hållbar fred i Colombia, bland annat tillsammans med Lutherska världsförbundet. Vi stöttar de som drabbats av våldet men bekämpar också grundorsakerna till den väpnade konflikten. Det handlar om att ge stöd till grupper och personer som försöker påverka makthavare att ta sitt ansvar och informera människor om vad som sker.

Att fortsätta uppmärksamma människorättsförsvarares situation, kräva skydd och belysa betydelsen av deras arbete är av största vikt för en fredlig väg framåt.

Din gåva bidrar i kampen för fred och mänskliga rättigheter i Colombia!