Kyrkans kamp för unga kvinnors säkerhet och hälsa i Tanzania

Under våren 2020 ökade covid-19 i Tanzania och i samband med detta stängdes också landets alla skolor, vilket ledde till ökade tonårsgraviditeter och våld i hemmen. Tillsammans med kyrkorna på plats har Act Svenska kyrkan snabbt anpassat insatserna för att möta de enorma utmaningarna.

“Det värsta av allt är tystnaden och rädslan. Vi måste stå upp för kvinnors rätt till sina kroppar, trots begränsningar och påtryckningar. Jag kommer att fortsätta att tala och skriva. Jag känner mig kallad av Gud att leva ut min tro även utanför kyrkans väggar.”
-Axsa Charles från Evangelisk-Lutherska kyrkan i Tanzania, vid föreläsning på Act Svenska kyrkans Göra skillnad-konferens i Uppsala 2019.
Foto: Magnus Aronson/Ikon

Kyrkan möter utmaningarna

Nedstängningar och andra sociala restriktioner under coronapandemin har lett till ett ökat våld i hemmen; ett våld som särskilt drabbar flickor och kvinnor. Act Svenska kyrkans samarbetspartner i Tanzania, den evangelisk-lutherska kyrkan (ELCT), ställde snabbt om sitt arbete för att möta utmaningarna.

Ett tydligt exempel syns i Adolescent girls’ empowerment-projektet i Karagwe. Där hade man tidigare fokuserat på att nå tonårstjejer i skolorna men pga pandemin började man istället göra hembesök och samtala med familjer om de ökade tonårsgraviditeterna och det könsbaserade våldet, för att nå de unga flickor som annars inte skulle kunna söka hjälp.

Parallellt med detta producerades också både broschyrer och radioprogram med information om såväl covid-19 som kvinnors rättigheter, inte minst när det gäller sexuell och reproduktiv hälsa (SRHR).

På ledarnivå har den lutherska kyrkan och det ekumeniska kyrkorådet i Tanzania också stärkt religiösa ledares kapacitet att kunna hantera den stora ökningen av könsrelaterat våld. En stor del av arbetet går ut på att förändra de patriarkala normer som lett till att män tillskrivs ett större värde och att kvinnor betraktas och behandlas som andra klassens medborgare.

Din gåva stöttar kyrkornas envisa och långsiktiga arbete för unga kvinnors rätt till säkerhet och hälsa!