• Act Svenska kyrkan
  • Lokalbaserat arbetssätt extra framgångsrikt under pandemin i Egypten

Lokalbaserat arbetssätt extra framgångsrikt under pandemin i Egypten

Egypten har drabbats hårt av covid-19, och pandemin bedöms ha bidragit till att nästan hälften av befolkningen nu lever under fattigdomsgränsen. Act Svenska kyrkan stöttar ett 30-tal utsatta byar och samhällen, där behoven varit stora under 2020. Tack för ditt stöd!

Hon vill bli läkare, men inser redan att det kommer bli svårt. I ett skolsystem som bygger på att föräldrar kan betala för en bra utbildning och höga betyg hamnar hon som lever i fattigdom utanför. Dessutom är hon flicka och har på grund av det sämre förutsättningar att forma och bestämma över sitt eget liv. Det är orättvist, tycker Marianne. Mamma Noguan har varken lärt sig läsa eller skriva ordentligt, därför har hon svårt att hjälpa barnen med skolan. Utan stödet från den koptiska ortodoxa kyrkans verksamhet Bless, Act Svenska kyrkans partner på plats, hade det inte gått, berättar hon. Idag har hon börjat yrkesutbildning genom dem. Snart är hon färdig frisör och ser fram emot att börja tjäna egna pengar. Flera gånger i veckan får barnen också hjälp med skolarbetet på Bless center i El-Khosos, både i form av läxhjälp och extraundervisning.
Foto: Magnus Aronson/Ikon

Utbildning är nyckeln

I Egypten samarbetar Act Svenska kyrkan med den koptisk-ortodoxa kyrkan, för att ge invånarna på den egyptiska landsbygden och i utsatta lokalsamhällen stöd. Det handlar exempelvis om jordbruksutveckling och småföretagande, men också utbildning i läs- och skrivkunnighet och att stärka kvinnors och flickors rättigheter. Alla insatser utgår från de lokala behoven och fältarbetarna som leder arbetet rekryteras från närområdet. Dessa engagerar i sin tur sedan andra lokala aktörer och rättighetsbärare och planerar arbetet tillsammans med dem.

Befintliga lokala nätverk – en framgång under coronapandemin

Under pandemin har behoven i dessa samhällen ökat dramatiskt och den lokala förmågan till organisering och problemlösning har ställts på sin spets. Tack vare de strukturer som redan fanns på plats har dock hjälpen kunnat nå fram!

Mat, hygienartiklar och medicin har kunnat distribueras till de som varit mest utsatta eller till och med varit tvungna att isolera sig. Men lokala ledare har också fått handledning i krishantering och hur de kan ge psykosocialt stöd till familjer som drabbats av arbetslöshet och plötslig fattigdom. De har även fått träning i hur smittspridningen kan stoppas och fått hjälp att förmedla viktig kunskap i sina närområden.

Många vuxna som ingått i läs- och skrivutbildningar har vittnat om hur den utbildning de fått redan innan pandemin varit extra avgörande under den här tiden. Men utbildningen har inte bara gett dem möjlighet att ta till sig viktig samhällsinformation, de har också fått verktyg att budgetera och lösa vardagsproblem som de annars hade haft svårare att hantera.

Ditt stöd gör skillnad. Tack!