Människor i Sydafrikas gruvstäder kämpar för sin överlevnad

För människorna i Sydafrikas gruvstäder, som redan levde på marginalerna, har pandemin slagit extra hårt. Kampen fortsätter för att ställa gruvföretagen till svars. Tack för ditt stöd!

Nedanför ett slaggberg i utkanten av Johannesburg rinner blåfärgat vatten helt öppet i ett dike. De gula kakorna är uran, de vita svavel, det bruna koppar, och det blåfärgade vattnet indikerar bly. Andra gifter man hittar här är arsenik och cyanid. Här mäter en av projektets ”community monitors” ph-värdet i vattnet.
Foto: Ewa Almqvist/Ikon

Sydafrika har drabbats hårt av pandemin. I områden runt Soweto har Act Svenska kyrkan länge kämpat för att förbättra människors levnadsvillkor i den katastrofala miljö som gruvindustrin lämnat efter sig. Vattnet är radioaktivt och den giftiga miljön leder till att människor blir sjuka och barn föds med missbildningar. Människorna som bor här har dock inte råd att flytta härifrån.

När stora delar av Sydafrika stängde ned för att minska smittspridningen, förlorade många daglönare alla möjligheter till inkomster. Till och med de som lever som skräpsamlare stod helt utan försörjning när soptippar och återvinningsstationer stängde ned.

Act Svenska kyrkan för ständiga samtal med miljö- och människorättsförsvarare på plats i dessa gruvstäder och stödjer dem i kampen för medborgarnas rättigheter. Genom ”community monitors”, det vill säga aktiva medborgare i lokalsamhällena som följer utvecklingen och organiserar stödet på plats, kan vi tillsammans utkräva den rätt som varje människa har att kunna leva ett värdigt liv.

Din gåva bidrar i kampen att ställa företag till svars för sin miljö- och samhällspåverkan, så att lokalbefolkningen kan få ett bättre liv!

Bild som länkar vidare till formulär för att bli månadsgivare
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan