Partner i Filippinerna står upp för de minsta

Tack för ditt stöd under 2020 till arbetet för att skydda utsatta barn i Filippinerna. Under pandemin har människors fri- och rättigheter begränsats ytterligare av lockdowns och ökad militär närvaro. Barn och vuxna som trotsat utegångsförbuden har till och med skjutits ihjäl.

Act Svenska kyrkans lokala partner Bahay Tuluyan har en egen buss. Med den kör de runt till utsatta områden och informerar om barns rättigheter. De pratar med barnen om risker med livet på gatan, var barnen kan vända sig för att få hjälp. Ibland delar de ut flygblad med information om hur barnen håller sig friska eller om om hur de undviker att luras in i sexhandeln.
Foto: Magnus Aronson/Ikon

I Filippinerna fortsätter brotten mot mänskliga rättigheter att öka. Journalister har avrättats, många kristna har klassats som terrorister och övergreppen mot minderåriga har eskalerat på senare år.

Act Svenska kyrkans arbete i Filippinerna handlar om att stärka barns rättigheter och tillsammans med sex partnerorganisationer arbetar vi med utsatta barn, exempelvis på gator och soptippar. Under senare år har allt större fokus också hamnat på den sexuella exploateringen av barn på nätet, något som också eskalerat ytterligare under pandemin när människor isolerats och förlorat sin vanliga inkomst.

Våra modiga partnerorganisationer arbetar både med påverkansarbete mot myndigheter och polis, men de når också de drabbade barnen och familjerna. Detta trots de hot som människorättsaktivister och kyrkor utsätts för när de allierar sig med fattiga och utsatta grupper.

Om du står upp för rättvisa och fred hamnar du i skottgluggen. Men vi kan inte ge upp! Vi måste fortsätta. Kyrkan måste stå upp för de minsta. Folk har ingen annanstans att gå. Vi måste vara en frizon.

Ramil Aguilar, präst i IFI-kyrkan på Filippinerna.

Under pandemin har flera av Act Svenska kyrkans lokala samarbetspartner också förmedlat nödhjälp i form av både tillfälligt skydd och matpaket till särskilt utsatta familjer, som lever i slumområden eller på gatan. Även kyrkornas digitala kanaler har varit viktiga livlinor, som når människor som annars inte skulle ha någon att vända sig till.

Tack för dina gåvor! Tillsammans gör vi skillnad!