Unga kvinnor extra utsatta i coronadrabbat Indien

Indien är ett av de länder som drabbats värst av pandemin. De fattigaste och mest utsatta är också de som tagit störst skada av nedstängningar och förlorade arbetsinkomster.

Sitara, 14 år, Puja Pradhan, 18 år, och Kadru, 17 år deltar i Lutheran World Service India Trust (LWSIT) gruppverksamhet för unga kvinnor i staden Bhubaneswar i Indien.
Här möts flickor en gång i månaden för att prata om rättigheter, hälsa och lokala miljöfrågor. I det slutna, trygga rummet kan allting sägas. De pratar om mens och hur man ska sköta sin hygien. De pratar om självförsvar och självaktning. De pratar om drömmar för framtiden och stöttar varandra när någon utsätts för våld eller övergrepp.

Vi når de mest utsatta

Tack vare att samarbetspartner redan finns på plats i många utsatta områden har Act Svenska kyrkan kunnat nå ut med matpaket och hygienartiklar till såväl migrantarbetare som internflyktingar och lokala familjer i behov av nödhjälp i sju olika indiska städer. Man har även startat så kallade ”Monitoring Groups” som försöker identifiera och erbjuda hjälp till utsatta personer.

Arbetet med unga kvinnor har också blivit allt mer avgörande. I slumområdena i östra Indien är kvinnor och flickor ofta hårt utsatta och under pandemin har våldet eskalerat. Act Svenska kyrkans projekt fokuserar därför på att stödja kvinnor som organiserar sig i självhjälpsgrupper, föreningar mot våld och olika fackföreningar. Projektet erbjuder även yrkesutbildningar till kvinnor så att de kan försörja sig genom till exempel småföretagande, sömnad och hantverk.

Din gåva bidrar till att kvinnor kan organisera sig, stärka varandra och förändra sin situation!