Hembesök i Sydafrikas kåkstäder fortsätter på WhatsApp

Stort tack för alla gåvor under 2020 till mentormammornas livsavgörande insatser. Trots coronapandemin fortsätter de att hjälpa familjer i utsatthet.

Mamman Goodness Dlamini, 24 år, och pappan Skhumbuzo Mthembu, 26 år, med barnen Neo, 4 år och Nellie, 6 månader bor utanför en av landet Eswatinis industristäder. Liksom tusentals andra har de sökt sig hit för att försöka försörja sig men situationen är mycket svår. Baracken där de bor saknar både el och rinnande vatten.
”Livet här är inte lätt, det är 50 procent liv och 50 procent död!” säger Goodness.
”Även om jag jobbar räcker det inte, jag tjänade 700 E (knappt 500 svenska kronor) i månaden som housekeeper, hyran är 210 och dagmamman kostar 350 för mina två barn.”
Foto: Josefin Casteryd/Ikon

Många familjer utan försörjning

I kåkstäderna utanför Kapstaden och andra storstäder i södra Afrika är situationen för familjer som redan befinner sig i fattigdom katastrofal. I och med nedstängningarna förlorar många föräldrar all sin inkomst och står helt utan sparkapital eller sociala trygghetssystem. Framför allt barnen blir snabbt undernärda och sjuka, och den redan höga barnadödligheten riskerar öka ytterligare.

Mentormammorna, som Act Svenska kyrkan stödjer i flera av dessa utsatta områden, är en ovärderlig kraft för att förebygga ohälsa. De besöker sina klienter, mor och barn, och för statistik och följer upp barnens vikt och utveckling. Arbetet handlar om att ge tips och råd till de unga mammorna och referera till sjukhus när det behövs. De följer upp hiv-status, gör sceeening för förlossningsdepression och kan särskilt identifiera och stödja vid missbruk eller våld i hemmet.

Samtalen fortsätter via telefon

Under pandemin har familjerna i de bostadsområden där mentormammorna arbetar periodvis levt i total lockdown. Men mentormammorna har fortsatt att stötta de mest utsatta, bland annat genom WhatsApp-samtal med sina klienter.

”Jag är ständigt oroad för mina klienter. En del av dem har blivit gravida. Jag håller kontakten med dem och ser ifall de uppvisar tecken på att vara i fara”

Mentormamma i Khayelitsha, Kapstaden

När restriktionerna lättat har mentormammorna och klienterna även kunnat mötas utomhus, med handsprit, munskydd och god hygien.

Tack att du stödjer mentormammorna i kampen att rädda barns liv!