Under samma himmel

Foto: Jesper Wahlström/Ikon

Vi står inför vår tids största humanitära kris. Aldrig har så många människor i världen varit beroende av humanitär nödhjälp. Och aldrig har siffrorna ökat så mycket som under coronapandemin. I årets fasteaktion fokuserar vi på den extrema fattigdom som coronapandemin lämnar efter sig.

2020 var året då extrem fattigdom ökade igen, efter att ha minskat stadigt i 22 år i rad. Nu kan uppemot 270 miljoner människor komma att hamna i akut hungersnöd.

Under de månader som coronapandemin har pågått har Act Svenska kyrkans partner över hela världen rapporterat om att åtgärder som stängda gränser och utegångsförbud gör att mattransporter inte når fram till flyktingläger och att våld i hemmen ökar. Miljoner människor har förlorat sin försörjning. Fattigdom och hunger ökar över hela världen. Det är krisläge. Men krisläget kan vändas till möjlighet.

Coronapandemin har visat oss hur olika globala utmaningar samverkar och förstärker varandra under en global krissituation. Men det har också visat hur svaret på utmaningarna måste hittas i lokalt arbete uppbackat av global solidaritet. En global möjlighet att bygga tillbaka en bättre värld. En värld där vi tar ansvar för varandra och tror på internationellt samarbete.

Vi har fått lära oss att vi inte kan ta för givet att utvecklingen går åt rätt håll. Men vi vet att vi kan vända utvecklingen.

De som är extra sårbara och utsatta måste få stöd. Årets fasteaktion ska bidra till att lindra konsekvenserna av coronapandemin. När samhällen slagits sönder både socialt och ekonomiskt fortsätter Act Svenska kyrkan tillsammans med partner att arbeta långsiktigt och rättighetsbaserat.

De samhällen vi vill vara en del av att bygga upp ska vara mer hållbara, demokratiska, inkluderande och bättre rustade än tidigare. Tillsammans kan vi göra skillnad.

Ge en gåva till Act Svenska kyrkan