Tanzanias tysta tårar

Merabu och hennes mormor i Tanzania. I den unga befolkningen är de äldre ett socialt nav för sina familjer. Nu hotas detta nav av Coronaviruset.

I Tanzania har den officiella informationen varit att landet är skonat från Coronaviruset och att inga förebyggande åtgärder eller särskilt skydd behöver införas. Samtidigt hörs nu rapporter om ovanligt många begravningar i Afrikas femte folkrikaste land.

Visst har våra svenska epidemiologer fått höra både ett och annat om att de utsatt vårt folk för ett experiment under denna kristid. Och det tror jag faktiskt också att de skulle erkänna, för själva definitionen av en kris är ju att råka ut för någonting som vi aldrig upplevt förut,  där inlärda reaktionssätt inte är tillräckliga för att bemästra den aktuella situationen.  Då återstår att prova nytt och testa den strategi som vi tror kan fungera bäst för just det här krisläget (kalla det experiment om du vill). Vi undrar fortfarande vilken landsstrategi som var rätt. Vi hör att det är för tidigt att utvärdera en pandemi när vi är mitt upp i den.

Först tänkte många att det förödande viruset framförallt drabbade länderna på det kallare delarna av klotet. Och att de skulle skona Afrika, där de största människodödarna hunger, vattenbrist och malaria redan dödar i brist på vilja – inte vaccin. Malaria kräver över 66 000 liv varje år och 90 procent av alla som dör är barn söder om Sahara, en tragedi på skuggsidan.

Men så kom även farsoten Corona till Afrika söder om Sahara. I Tanzania med en befolkning där två tredjedelar är under 25 år är seniorerna inte många. På en mormor går det många unga vuxna och barn. Hon blir ofta släktens sociala nav.  Att bli kallad ”Mama” är laddat med respekt. Men nu är det dem som dör, många tårar rinner och det viskas om begravningarna som avlöser varandra.

Merabus mamma har nyligen fått en stroke. Att bli kallad ”mama” är fyllt med respekt i ett land där två tredejedelar av befolkningen är under 25 år.

Hur många som dött kommer vi inte få reda på, för på sjukhusen registreras dödsorsaker som lunginflammation och lungcancer. Svenska kyrkans systerkyrka driver 24 sjukhus i landet.  Regeringens tes har länge varit att Tanzania skonats från just Coronaviruset. Enligt läkare gör detta att begravningspersonal, sjukhus- och hälsovårdspersonalen inte har vidtagit nödvändiga skyddsåtgärder. De lägger till att det inte bara är de äldre som dör just nu.

Religiösa institutioner sägs ha gått från att begrava ”två i veckan till två om dagen”. Kyrkorna har reagerat och påtryckningarna i kombination med det rådande läget har gjort att regeringen förra veckan medgav att landet inte är Covid-fritt. Idag går Tanzanias Medical Association ut med krav på vetenskapliga belagda åtgärder.

Regeringens talesperson säger dock att man har situationen under kontroll. Så inga förebyggande åtgärder vidtas och varken vaccin eller statistik är av intresse just nu. En strategi, eller experiment, som gör att i Afrikas femte folkrikaste land fortsätter tårarna ännu att rinna i tysthet.

Text: Kerstin Bergeå, utsänd av Act Svenska kyrkan i Tanzania

Religiösa aktörer i Tanzania
Religiösa aktörer bidrar med många bärande samhällstjänster och har ett stort inflytande i landet. Strax efter att katolikerna gjorde sitt uttalande i mitten av januari 2021 om att vidta försiktighetsåtgärder följde den Luterska kyrkan efter. Act Svenska kyrkans partner i Tanzania, ELCT bedriver 24 sjukhus och 148 vårdcentraler. Per år får cirka 5000 ungdomar stöd och rådgivning genom kyrkans ungdomsmottagningar som stöds direkt av Act Svenska kyrkan.

Act svenska kyrkans partner har under 2020 förbättrat tillgången till vatten för människor. Samhällen har fått fungerade vattenreservoarer på plats vilket gjort att handhygienen förbättrats.