Ingen människa ska lämnas utan vård

Dr Khadra arbetar som onkolog på Augusta Victoria-sjukhuset i Jerusalem. Coronarestriktionerna har försvårat resan mellan hemmet i Palestina och arbetet.

Till Augusta Victoria-sjukhuset i Jerusalem kommer cancersjuka barn från Västbanken och Gaza för att bli behandlade. Eftersom det saknas sjukhus i palestinska områden är Augusta Victoria-sjukhuset livsavgörande för tusentals palestinska barn. Dr Khadra Salameh, barnonkolog, måste ha särskilt tillstånd varje gång hon åker mellan hemmet i Palestina och arbetet på sjukhuset. Med restriktioner till följd av coronapandemin har det blivit ännu svårare att röra sig över gränsen.

Vården på Augusta Victoria-sjukhuset håller hög nivå. Den stora utmaningen är patienternas möjligheter att faktiskt ta sig till sjukhuset. I Israel och Palestina präglar den pågående konflikten många aspekter av människors vardagsliv. För palestinier som lever under ockupation är rörelsefriheten kraftigt begränsad. För att ta sig till östra Jerusalem från övriga Västbanken eller Gaza krävs en rad olika tillstånd som är komplicerade och ibland omöjliga att få.

När coronapandemin spred sig över världen blev allt svårare även här. Gränserna blev än mer svårpasserade.

– Svårigheter för patienter och läkare att ta sig hit till sjukhuset innebär att det blir avbrott i cancerbehandlingar. Vi vet att all försening i cancerbehandling kan påverka patientens prognos, säger Dr Khadra.

Sjukhuset har ett särskilt fokus på barn. Förutom att barn behandlas för svåra sjukdomar, får de också särskilt stöd och omvårdnad. Eftersom många barn tillbringar långa perioder på sjukhuset får de även skolundervisning så att de inte ska halka efter sina klasskamrater. Det händer att sjuka barn från Västbanken och Gaza får resa ensamma till Jerusalem om ingen vuxen fått tillstånd för att följa med dem. Vanligtvis kan de åka hem mellan behandlingarna, men i och med coronarestriktionerna har patienter uppmanats att stanna på sjukhuset eftersom risken varit för stor att de inte kunnat komma över gränsen igen. Det blir ibland långa perioder då barnen inte kan träffa sina familjer utan får genomgå behandlingarna ensamma på sjukhuset.

– Det är inte lätt för mig att varje dag behöva gå upp tidigt, gå igenom kontrollerna, visa mina tillstånd och ta mig hela vägen bara för att komma till jobbet, säger Dr Khadra. Det som motiverar mig att fortsätta göra mitt arbete trots alla utmaningar är att se barnen som är mina patienter vara så modiga och klara av dessa utmaningar själva.  De kämpar tills de blir friska igen. Det ger mig mod att fortsätta göra mitt jobb, varje dag.

Augusta Victoria-sjukhuset har även jobbat med att hitta nya lösningar för att se till så att vården når så många som möjligt. När människor inte kan ta sig till sjukhuset på grund av den begränsade rörelsefriheten, kan sjukhuset ibland ta sig till dem. Genom sina mobila kliniker erbjuder Augusta Victoria-sjukhuset exempelvis mammografi för kvinnor på Västbanken. Bröstcancer är av de vanligaste dödsorsakerna för kvinnor i Palestina, men genom mammografibussarna kan tidiga tecken på cancer upptäckas och fler få vård i tid. Det finns även mobila diabeteskliniker som erbjuder både rådgivning och behandling. På ett år når sjukhusets mobila kliniker omkring 150 byar och mindre samhällen på Västbanken.

Act Svenska kyrkan stödjer Augusta Victoria-sjukhuset, som drivs av Lutherska världsförbundet. Sjukhuset etablerades 1948 och har sedan dess erbjudit högklassig hälso- och sjukvård. Under de senaste 20 åren har sjukhuset utvecklats till Palestinas ledande sjukhus för cancervård. Man genomför operationer och behandlingar som i flera fall inte finns tillgänglig någon annanstans på Västbanken eller i Gaza.

Tack för ditt stöd till alla människors rätt till vård!